Vier gebroken regels
De ongeschreven regels van de huidige generatie fietsen worden vier keer gebroken. Specialized heeft naar eigen zeggen 100.000 verschillende frames gemaakt om tot de Aethos van vandaag te komen. Elke frame is getest en alle mogelijke combinaties zijn gemaakt in drie jaar tijd. Je kunt je voorstellen dat er een gigantisch aantal mogelijkheden zijn om een frame te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan een dikke bovenbuis combineren met een smalle achtertrein. Na alle mogelijke opties gemaakt te hebben zijn alle testgegevens in een database gezet en is Specialized deze gaan matchen met de eisen van de alledaagse fietser, die zich niet op wedstrijden richt. Het resultaat: de Aethos.Aero is, heel even, not everything
De eerste regel die ze breken maakt dat aerodynamica even van ondergeschikt belang is bij de Aethos. Ze kiezen liever voor een licht frame met een goede krachtverdeling over het hele frame. Zo is de voorkant van het frame dikker dan normaal en is de schuine buis ook behoorlijk fors. Het frame is zo gemaakt dat er nergens een punt is waar enorm veel kracht samenkomt. De carbondikte van het frame is overal egaal. Door de dikte en opbouw van het frame breken ze ook een tweede regel. Deze fiets hoeft niet keihard en supersnel te zijn. Reactiviteit en comfort is waar dit model voor is gemaakt. Dat houdt het fietsen leuk. Of die regel ook echt gebroken wordt vertel ik je verderop, bij mijn praktijkervaringen.Wat betreft de geometrie is hij aardig oldskool. Hij lijkt erg sloping, maar als we de cijfers erbij halen is zadelpenbuis zelfs iets langer dan de SL7. Als we gaan vergelijken met de SL7 zijn er qua geometrie slechts minimale verschillen en is de fit op de fiets haast identiek.Illegaal licht
De meest letterlijke regel die ze breken is die van het minimumgewicht van de UCI. Alhoewel het frame wat betreft sterkte wel goedgekeurd is door de UCI, is hij simpelweg te licht. Volgens het reglement moet een racefiets voor wedstrijdgebruik minimaal 6,8 kilo wegen. De fiets die ik heb mogen testen woog 6,42 kilo, inclusief Shimano Dura Ace Spd SL pedalen, een Garmin-houder en twee bidonhouders. In een framemaat 54. Het Aethos frame weegt amper 585 gram in maat 56. De S-Works Di2-versie direct uit de doos weegt 6,04 kilo in maat 52. Ondanks het pluimgewicht is het maximale rijdersgewicht toch nog 125 kilo.On-Amerikaans
De laatste regel die ze breken is wellicht de meest verrassende. We zijn grote, schreeuwerige logo’s gewend van Specialized. Als iemand op een S-Works rijdt kon je daar tot op heden niet naast kijken. De Aethos is het andere uiterste. Je moet al eens goed moeten kijken om te zien van welk merk deze fiets is. De Aethos kiest voor subtiele kleuren en minimale logo’s. Enkel op de balhoofdbuis vind je de kenmerkende S terug. Het zal voor de Amerikanen een moeilijke beslissing geweest zijn, maar persoonlijk kan het mij wel bekoren.Alpenist
In de S-Works Atheos zitten de 33 millimeter hoge Roval Alpenist CLX wielen. Niet al te hoog, zodat je geen rekening hoeft te houden met de wind. De velgen hebben een 21 millimeter binnenbreedte en hebben voor 21 en achter 24 spaken. Standaard uitgerust met 26 milimeter Turbo Cotton banden. Breder kan, want het frame kan banden aan tot 32 millimeter breed.Hoe rijdt-ie?
Bij mijn testrit met de SL7 regende het pijpenstelen en vandaag is het niet anders. Ik trek met de S-Works Di2 in maatje 54 de Limburgse heuvels in. Een terrein dat perfect geschikt blijkt te zijn voor de Aethos. Dat hij licht is voel je direct bij het opgang trekken. Hij is enorm speels en reageert op elke beweging die je maakt. Op de Atheos waan je je direct Julian Alaphilippe met je tong buitenboord en komt de drang om constant de demarreren vanzelf. Een onschuldig kwakje of een plotse koersverandering gebeurt frequenter dan op een racefiets die aan het asfalt wil plakken.Dansen op de pedalen
Tijdens de eerste beklimmingen merk ik dat ik constant uit het zadel ben. De Aethos nodigt uit om elke klim van onder tot boven op de pedalen te staan. Door zijn vinnigheid voelt hij wat minder stabiel aan dan de SL7. De rijeigenschappen in combinatie met het S-Works short & shallow stuur geven een licht nostalgisch gevoel van de fietsen uit mijn jonge jaren (’90) met de moderne technieken van nu. De tweede regel, die breken ze dus ook wel. Geen racemonster dat alleen maar keihard rechtdoor wil, maar een fiets die zo licht en makkelijk te besturen is dat hij eerder nerveus dan stabiel is. De brede lach op mijn gezicht op de foto hieronder zegt genoeg.Kudos
Ik ben blij dat Specialized eens wat buiten de vakjes durft te kleuren. Niet elk model hoeft met feedback uit de wedstrijdsport ontworpen te worden. Het overgrote deel van de fietsers heeft nog nooit een wedstrijd gereden. Kudos voor Specialized omdat zij nu eens denken aan mensen die geen mallemoer geven om kudos, maar gewoon met plezier willen fietsen. Specialized breekt enkele ongeschreven regels om het grote publiek te voorzien van fietsen naar hun wensen. De S-Works modellen komen in de categorie #wiekandatnogbetalen, maar gelukkig worden medio oktober ook de wat vriendelijker geprijsde Pro en Expert modellen voorgesteld.Nog nooit voelde de Keutenberg zo vlak.
Aethos S-Works modellen
S-WORKS AETHOS – DURA ACE DI2
Het S-works model afgemonteerd met Shimano Dura Ace DI2 met ingebouwde powermeter die meet aan 2 kanten. Prijs: €11799,- S-WORKS AETHOS – SRAM RED ETAP AXS
Voor de SRAM fans, dezelfde fiets en eenzelfde prijskaartje, maar dan afgewerkt met de SRAM Red Etap AXS groepset met Quarq powermeter.
Satin Brushed Liquid Silver / HolographicS-WORKS AETHOS – FOUNDER’S EDITION
Om de grondleggers van Specialized te eren hebben ze een bloedmooie fiets gemaakt met een klassieke look. Op deze fiets zit de nieuwe Alpenist stuur combo. Ze zijn gelimiteerd tot 300 stuks en dat exclusiviteit een prijs heeft is duidelijk. Prijskaartje: €12.999!
Als je liever zelf een frame opbouwt heb je keuze uit vijf kleuren. Naast boven afgebeelde framesets is ook de Carbon/Red Gold Chameleon/ Bronze Foil als los frameset te koop voor 4.499 euro. De houder voor de voorderailleur kun je eraf halen, zodat je eventueel een mooie cleane racefiets kunt opbouwen met een enkel blad vooraan.Meer info: specialized.com