Vorig jaar testte collega Hans de Aftershokz Air, het jaar ervoor testte ik al een nog wat ouder model, en nu heb ik gefietst met de Aftershokz Aeropex. Het nieuwste model van de bijzondere koptelefoonmaker uit de States.

Over het eerste model was ik al behoorlijk enthousiast, vooral over het feit dat je omgevingsgeluid gewoon kunt horen en dus veilig op pad bent (al zou ik hem in een drukke omgeving nog steeds niet gebruiken). Wel had ik toen wat problemen met de combinatie helm, bril én pootjes van de Aftershokz. Dat was een vrij groot en lomp model. De Air is al een stuk kleiner en Hans is er in zijn review erg positief over.

Botgeleiding

De Aeropex is het nieuwe topmodel en daar mag je dus nog meer van verwachten. Ik kan er kort over zijn, die verwachtingen worden helemaal waargemaakt.

Eerst even een kleine uitleg voor als je nog nooit van het Aftershokz model gehoord hebt. Dit is een draadloze koptelefoon die je niet in of over je oor doet, maar op de botjes voor je oor zet. Via trillingen wordt het geluid doorgegeven, botgeleiding is de officiële term. Klinkt vreemd misschien, maar het geluid is absurd goed. Bij de eerste modellen klonk het nog een beetje dof en die trilden vrij hard. Daar moest ik echt aan wennen. Het mooie van dit systeem is dat je je oren niet afsluit en de omgeving dus gewoon hoort. Achteropkomend verkeer is zo geen verrassing, wel zo veilig.

Praktijk

Het model is superlicht en fijn gebouwd. De beugel die achter je hoofd langsgaat is dunner en de ‘doppen’ die voor het geluid zorgen zijn ook beter van vorm. Ik heb geen problemen meer dat de pootjes van mijn fietsbril in de weg van de koptelefoon zitten. Wat ook opvalt is dat je ze niet meer zo precies hoeft te plaatsen als de oudere modellen. Gewoon ergens voor je oor zetten is al genoeg. Trouwens, door de vorm van de boog die boven je oor langs naar achteren gaat, zitten de ‘oordoppen’ eigenlijk altijd op de goede plek.

De Aeropex is IPX67 gecertificeerd, dat wil zeggen dat je er in de stromende regen gewoon mee door kunt fietsen. Zweet is al helemaal geen probleem. Opladen gaat niet meer met een kwetsbaar usb-plugje achter zo’n klepje, maar met een magnetische aansluiting, zie de foto hieronder. Je krijgt er twee meegeleverd als je de Aeropex koopt. Er is dus ook geen rubbertje meer nodig om de usb-poort af te sluiten. Aan de andere kant van die kabel zet gewoon een usb. Die kun je in je computer steken of een lader van je telefoon gebruiken. Daar heb je er thuis, net als ik, waarschijnlijk een heleboel van rondslingeren.

De bediening is heel simpel. Onderop zitten twee knoppen. Daarmee zet je het geluid harder of zachter. Als je de + een paar seconde ingedrukt houdt, zet je hem aan (of uit). Koppelen met je telefoon gaat via Bluetooth, niks spannends aan. Op de zijkant zit nog een grotere ‘knop’, eigenlijk meer een uitstulping. Daarmee pauzeer je muziek, of bij dubbeldrukken ga je een nummertje verder. Je kunt ook telefoneren met de Aftershokz. Wordt je gebeld, dan neem je op door op dezelfde knop te drukken.

Dat bellen gaat prima, zolang je niet fietst. Zodra je een beetje tempo hebt, versta je de tegenpartij prima maar hoort hij/zij alleen geruis. Daarvoor moet je dus even stoppen. Persoonlijk bel ik liever niet op de fiets. Mocht het toch moeten, dan kun je sowieso beter stoppen, want ik kan me niet voorstellen dat je je aandacht nog erg bij het verkeer hebt als je telefoneert.

Je buren hebben overigens geen last van je. Iets waar je bijvoorbeeld in de trein gek van kunt worden. Dat je alleen de bassen van je buurman hoort omdat zijn/haar koptelefoon zo hard staat en twee kanten op lijkt te gaan. De Aftershokz hoor je nauwelijks als je hem niet zelf draagt. Alleen in standje ‘Max’ hoor je verderop ook iets, maar dan staat ie ook echt heel hard.

Ruis

Over ruis gesproken. Ik luister meestal met het volume op het randje van blauw en rood op mijn telefoon, zeg maar net voordat je de waarschuwing over gehoorbeschadiging krijgt. Iedereen die wel eens oordopjes op een koptelefoon met zijn telefoon gebruikt weet wat ik bedoel. Op dat volume kan ik op de fiets prima muziek luisteren, terwijl ik achteropkomend verkeer nog hoor. Tesla’s en aanverwanten niet trouwens….dat wordt nog een probleem in de toekomst omdat je die ook zonder muziek niet hoort. Allemaal een spiegeltje op de fiets?

Waait het hard en heb je wind tegen, dan is het geluid op dat niveau net te zacht om gesprekken te kunnen volgen. Muziek gaat nog redelijk, al mis je dan veel. Harder zetten is dan een oplossing, maar dat is natuurlijk niet zo goed voor je oren en je hoort de omgeving minder goed. Overigens betekent dat ook dat het windgeruis eigenlijk ook slecht voor je oren is, daar is al wel eens onderzoek naar gedaan en er zijn zelfs beschermers voor ontwikkeld….maar dat terzijde. Zodra je afdraait en de wind uit een andere hoek komt, hoor je weer wat een prima geluid er in zit. Echt een hele verbetering ten opzichte van de modellen van 2 jaar geleden.

Wat ook opvalt is dat je bij normaal gebruik minder windruis hebt, dan wanneer je oordopjes gebruikt. Kennelijk werken de twee doppen die voor je oren zitten als een buffertje. Mooie bijkomstigheid.

Specs

De Aftershokz Aeropex heeft een adviesverkoopprijs van 169 euro. Hij weegt slechts een paar gram en je kunt een kleine 8 uur muziek luisteren voordat je hem weer moet opladen. Dat is een beetje afhankelijk van hoe hard je hem zet en of je veel belt etc. Ze zijn te koop in grijs, rood en zwart.

Conclusie

Onder dit artikel komen ongetwijfeld reacties die zeggen dat je geen muziek moet luisteren op de fiets. In veel gevallen zijn die reacties terecht. Ook met deze ‘oortjes’ zou ik niet in drukke gebieden gaan fietsen. Zelfs al hoor je het omgevingsgeluid, het leidt misschien toch een beetje af. Maar er zijn ook zat situaties waarin ik wel graag een muziekje of podcast (ken je onze Podcasts al?) luister. Zelf fiets ik veel in Flevoland. Daar kom ik nauwelijks verkeer tegen en kan ik prima veilig fietsen met een koptelefoon die mijn oren vrijlaat.

Als je er dan toch voor kiest om muziek te luisteren tijdens het fietsen, dan is de Aeropex mijn nieuwe favoriet.
Meer info: aftershokz.com.