Apex heeft drie aerodynamische racers: de Aerodyne, de Blackbuck en sinds begin 2018 de Flare, zowel met velgremmen als schijfremmen. Deze Flare 3.0 Disc heeft een oversized onderbuis, pressfit bracket, laag liggende achtervork en een zelf ontwikkeld en geïntegreerd stuur, stuurpen en spacers.Verder een rechte voorvork met oversized lagers, twee maten in de balhoofdbuis. Er is géén los frame, de Flare Disc wordt alleen compleet geleverd. Er zijn zogenaamde Performance-, Pro- en Team-uitvoeringen. En de meest luxueuze, de Ultimate. Deze 8,20 kilo lichte Team-uitvoering kost dan wel weer 3499 euro. Naast het frame, Ultegra 8020, 160 millimeter schijven en Quasar QS-wielen met steekassen heb je bij het Team-model dan ook het nieuwe Apex Carbon Integrated stuur. Ziet er ingewikkeld uit, maar het valt wel mee. De vorm van het stuur is wel doorwogen gekozen.
Afstellen is natuurlijk minder makkelijk dan bij een gewoon stuur. De kabels en leidingen lopen door het stuur (aan de onderzijde van de bocht) en gaan dan ook gewoon het frame in. De achterremleiding loopt door de onderbuis omdat de flat mount-remklauw op de linkerachtervork zit. Uiteraard zijn er speciale spacers. De vorm van het stuur is goed allround: bovenop is er voldoende ruimte voor je handen; naar de shifters toe loopt de bocht wel iets af. De drop is bijna compact. Hierdoor kun je zowel super aero zitten als comfortabel rondtoeren.
De Flare is geen fauteuil, maar hij is ook niet knalhard. Er kunnen 28 millimeter banden in. Daarbij loop je bij de zit van deze Apex niet meteen een nekhernia op… Toch is toeren niet het eerste waar je aan denkt als je de Flare ziet. Hij ademt snelheid – en zodra je opstapt hóór je dat ook onder je. Het lekkere suizen van de wielen. Slim: de Flare Disc is gespoten in een soort Trek-Segafredo rood… Beetje rommelig zijn de losse inserts voor de steekassen. Dat kan mooier. Zoek je een betaalbare aero fiets die je naar wens kan laten spuiten en afmonteren, dan is de Flare 3.0 een mooie optie.