Apex is het eigen merk van CC 53/11 in Zaltbommel. Onder deze naam brengen de mannen een reeks racefietsen, mountainbikes en cyclocrossers. De Terrae Disc is de cyclocrosser van Apex. Met een voorgeschiedenis.

Aan de basis van deze Terrae staat Marianne Vos. Zij rijdt nu al weer jaren op een Liv, vroeger reed ze op een VT. Zo werd ze nog wereldkampioen cross op een Alu VT in 2006. Overigens heeft Vos ook nog met SRAM gereden. En ze rijdt met haar eigen ovale kettingbladen. Op dit moment sponsort Apex tal van andere crossers. Onder andere de dochter van Nico Verhoeven, succesvolle master Edwin Raats en renners van de ZZPR ploeg. Niet meer vooraan op het wereldtoneel, maar vooral nationaal en regionaal. Het frame: 40T H-Q UD carbon en een full carbon voorvork met twee maten lagers. Frame weegt 1150 gram, de vork 500 gram. De Terrae is voorzien van interne kabels en een pressfit bracket. De staande en liggende vorken zijn ‘bended’, de boven- en onderbuis oversized en geovaliseerd. De torsiestijfheid is met 113 Nm lekker hoog. Er zijn vijf maten.

140 mm

De Terrae Disc zegt het al: schijven. Voor en achter 140 mm modellen. De leidingen lopen door deels door de voorvork en door de bovenbuis –en dan langs de linkerachtervork naar de klauw. Aangezien onze testfiets mechanische Ultegra heeft moet er ook voor geschakeld worden; de achterderailleurkabel loopt door de onderbuis en komt dan naar buiten. Moderne fiets, oud ‘dingetje’: een katrolletje achter de staande buis om de derailleurkabel te geleiden. Eigenlijk is zo’n Terrae Disc het mooist als die met Di2 wordt afgemonteerd. Verder 46/36 voor, 12-25 achter en Quasar wielset, 3T en Selle Italia. Voor de foto hadden we een carbon Quasar setje met Dugast tubes. Mooi, maar waar wij de fiets voor gebruikten, niet handig… We gingen ook heen en weer naar een cross in de buurt en dan zijn gewone banden wel zo fijn. Met de tube wielen weegt de Terrae 8,1 kilo, met de alu QS 40 set en afwisselend Challenge en Schwalbe banden zo’n 600 gram meer.

Ombouw

Hoe rijdt zo’n fiets nu? Eerst: je went ongelofelijk snel aan de schijfremmen. Die zijn echt een zegen: je hoeft je nooit meer zorgen te maken dat je niet op tijd stilstaat. Aanlopen? Ja, eventjes als je net uit een groot gat met een mix van water, zand en andere zooi ‘klautert’. Maar dan loopt ook alles aan –ook je ketting bijvoorbeeld. De zit is redelijk sportief –het is zeker geen ‘gravel racer’. Kort toch wel en dat dwingt je bijna tot een bijna aanvallende rijstijl. Niet lummelen, gaan met dat ding. Ultegra 11-speed is prima, al hadden we achteraf liever 12/27 gehad als 11/25. En het schakelen voor met zo’n katrol is gewoon weg minder snel –dat past niet bij de nieuwe voorderailleur. Maar er is nu eenmaal geen ‘top pull’ 6800 voorderailleur. Een keer hadden we bijna een ‘chain suck’ tussen de achtervork en de ‘46’. Er is niet heel veel ruimte daar. Zorg voor een ‘verse’ ketting derhalve! Verder: de wielen bleven lekker strak, al moesten we wel de achternaaf opnieuw instellen vanwege iets speling. Maar nogmaals: ‘als je net uit een groot gat met een mix van water, zand en andere zooi ‘klautert’ dan’… Oftwel: zo’n cross is een ware veldslag. Of jij die wint of als Napoleon figureert: dat ligt aan je benen. Ergo: het is een mooie topcrosser voor een leuke prijs. Mooi design ook. Lekker zwart met ‘fluo’ oranje! Compleet is de Terrae Disc er vanaf 2599,- Wil je een lichter model: kijk dan bij de Apex Terrae zonder disc. Dus check www.apexbikes.nl

Fotografie: Remco Veurink, Wielersportkiekjes, Martijn Ringelberg