Basso viert dit jaar haar 40-jarig jubileum. De firma werd opgericht door Alcide Basso. Geen familie van Ivan Basso, wel de broer van Marino Basso, die coureur was bij onder andere Bianchi-Campagnolo. Zijn belangrijkste overwinning behaalde hij in 1972, toen hij wereldkampioen werd. De familie begon met alleen stalen frames, later stapten ze over op aluminium en nu maken ze vooral carbon fietsen.Deze Diamante SV is het vlaggenschip. Een aero model, met oversized onderbuis, geprofileerde balhoofdbuis, laag aangezette achtervork, aero staande buis, specifieke zadelpen en een nauw aansluitende oversized voorvork. Direct mount-remmen aan boord en compatibel met Di2. Het nieuws zit hem in de details! Bijvoorbeeld een zeer nette bevestiging van de ‘3B-Basso’ zadelpen; tussen de zadelpen en frame zit een opvulstuk, dat de pen vastklemt. Deze fiets is uitgerust met een zogenaamde Kit Comfort. Tussen de balhoofdbuis en de stuurpen zit een specifieke 20 millimeter hoge lepelvormige spacer. Echter, te veel afstand tussen stuurpen en balhoofd maken een fiets minder stabiel. De oplossing volgens Basso: je verplaatst het bovenste balhoofdlager van de balhoofdbuis naar de spacer. Zo vormt de spacer meer een eenheid met het frame en neemt de stabiliteit toe. Nu scoort de Diamante SV op de meetbank gewoon netjes (we meten de torsiestijfheid van het frame trouwens altijd zonder lagers). Onze maat 56 met Ultegra Di2 woog krap 7,40 kilogram. Ook netjes.
Deze review komt uit Fiets Magazine nr.7 van 2017. We vergeleken daar 7 exclusieve racefietsen. Het eerste artikel uit de reeks, met de links naar de andere geteste fietsen vind je hier. Lees je het complete artikel liever op papier, bestel kun je het magazine nabestellen in onze shop.
In de praktijk
Op de weg gedraagt de Diamante SV zich zoals je mag verwachten van een aero fiets. Die koop je niet om een beetje te lummelen. De eigen Microtech-wielen passen netjes bij het concept. Hoge velgen = herrie = fijn. Zo hoort iedereen dat je er aankomt. Heel anders dan pakweg de Kimera of Erakle is de Basso in eerste instantie niet. Maar de details en de keurige afwerking (strak roomwit met carbon) maken de Diamante SV toch zeker een fiets om te hebben.
De keurig weggewerkte boutjes van de zadelpenklem.
De SV-vork is direct mount compatibel.
Italiaans familiebedrijf. Sinds 1977. Dat betekent ervaring en toch volop ruimte voor innovatie
A Comfort Fit.
B Laag aangezette achtervork.
C Microtech-wielset.