In oktober 2018 kregen we een persbericht over de nieuwe San Luca. Geen carbon, schijfremmen of Di2, maar glanzend rood staal. De San Luca spatte van het scherm. Onze belangstelling was gewekt. Hop, mailen naar Officina Battaglin.

Officina Battaglin is opgericht door de 1981 Giro- winnaar Giovanni Battaglin. Battaglin produceert carbon frames, de afdeling Officina Battaglin is dan weer de thuisbasis van een vijftal stalen frames. Power +, Power Disc, Portofino, Marosticana en deze San Luca. De naam refereert aan San Luca (Veneto), een dorp waar Battaglin senior regelmatig doorheen trok tijdens zijn trainingstochten als beginnende renner.

Het San Luca-frame is gebouwd van Columbus Spirit-buizen. Columbus Spirit is een oversized buizenset (diameter 32 millimeter staande buis, diameter 34 millimeter bovenbuis en diameter 38 millimeter onderbuis) en is TIG gelast. Spirit is een ‘micro alloyed steel’ met mangaan, chrome, nickel, molybdenum en niobium: een glanzend wit overgangsmetaal – wat zorgt voor een extra hoge treksterkte van de buizen. De buizen zijn butted (op plaatsen verdikt); zo is de doorsnede van de onderbuis 0,5 – 0,38 – 0,5 millimeter. Iets wat bij staal normaal is – en ook bij composiet, maar daar gaat het dan over ‘een matje meer of minder’.

De opzet van de San Luca: een sterk en licht frame creëren met een modern uiterlijk. En met klassieke elementen. De San Luca heeft een aflopende bovenbuis, slanke ronde staande en liggende geovaliseerde achtervorken met mooie klassieke achterpatten en een remmannetje met gravering. Het frame heeft een semi-geïntegreerd Columbus-balhoofdstel met een 1”⅛ – 1”⅕ carbon monocoque vork. En een bracket met BSA-draad. De kabels lopen nog buitenlangs. Gewoon, een modern stalen frame dus! Een maat L weegt 1680 gram, de vork 400 gram. Mooi klassiek: de handtekening van Battaglin op de bovenbuis. Op de meetbank scoort de Battagin San Luca voor een stalen frame prima; niks meer aan doen.

Andiamo

We zijn wel eens in Marosticana geweest maar helaas nooit in San Luca. Een mooie bestemming voor op de ‘wish list’. Tot die tijd doen we het met dit frame. Kom, laten we eens gek doen. Geen Italiaanse onderdelen; Battaglin heeft ook veel internationale klanten en die kunnen ook kiezen voor Shimano of SRAM. De San Luca werd ‘custom’ opgebouwd met een Amerikaanse SRAM Force 22-onderdelengroep -en een Deda-cockpit en -zadelpen. O ja: ook nog Japanse RS-81 wielen van Shimano met 25 millimeter Continental GP. Lage wielen. Lekker licht. Zo compleet afgemonteerd weegt een L minder dan 8 kilo, een laag gewicht voor een stalen koersframe. Een mooie verbintenis.  Andiamo!

De Battaglin rijdt zoals-ie er uitziet. Zo met de lage wielen oogt hij wel klassiek, maar hij heeft alle kenmerken van een moderne fiets. Lekker vertrouwd, stijf en stabiel. In de basis is de keurig geprijsde San Luca een prima beginpunt om een moderne stalen racer op te bouwen. Waar alu of carbon nog wel eens hard aanvoelt, heb je daar met zo’n San Luca weer minder last van. Zaken als 25 millimeter bandjes, 27,2 millimeter zadelpen en de carbon voorvork helpen uiteraard. Maar wel een strak en zeer voorspelbaar karakter. Het is geen pure keiharde koersfiets. Ja, je kunt knalhard een bocht in en gewoon ‘koersen’, maar dat is toch niet de eerste inzet van zo’n Italiaan. Een mooi fietsje bouwen, stilletjes van genieten en kilometers maken.

In de video hieronder zie je hoe ze bij Battaglin zorgen dat de stalen buizen perfect gezaagd worden (vanaf 1:32). Het is de eerste video uit een serie waarin ze uiteindelijk laten hoe een frame tot stand komt.