Oude naam, nieuw model: de originele Sprint werd in de jaren ‘70 werd geïntroduceerd en is ondertussen onderdeel van de rijke geschiedenis van Bianchi.Toen Italiaans staal (met lugs natuurlijk), celeste van top tot teen met wat chroom – nu carbon, ook celeste, maar ook verkrijgbaar in zwart. De Sprint is geen high end Oltre XR4; anders zou die ook niet in dit rijtje passen. Het is eerder een goede middenklasser, die de fakkel moet overnemen van de aloude Sempre Pro. De uit 2011 daterende Sempre Pro met zijn vooral ronde buizen en iets aflopende bovenbuis is een stuk ‘saaier’ dan deze Sprint. Deze is namelijk helemaal 2019! Ook omdat Bianchi twee versies brengt: een met velgremmen en een disc only.
Carbon monocoque frame, opvallende driehoek bij de (interne) zadelpenklem, lage aanzet achtervork en een volledig carbon voorvork met twee maten lagers en ‘afdakje’. Mooi: de achtervork, voorvork, bovenbuis en onderbuis zijn voorzien van een subtiele terugkerende afbeelding van het Bianchi-logo – met een enkel exemplaar in een contrasterende kleur uitgezocht. De twee derailleurkabels en de achterremleiding lopen door de oversized onderbuis. Uiteraard flat mount-schijfremmen en steekassen. Het disc frame is compatibel met banden 700×32; standaard zijn er 28 millimeter Vittoria’s gemonteerd. Deze testfiets met Shimano 105 7020-groep is de meest betaalbare schijfremfiets. Een complete 55 centimeter weegt 8,90 kilo.
Is het een racefiets? Ja. Maar het is meer een Infinito dan een XR4. Voor de insiders: een Infinito is het performance model. Het is de keuze van Bianchi voor (extra) brede banden en – vooral – het flinke gewicht wat deze Sprint Disc een niet al te flitsend karakter geeft. De Shimano-wielen zijn dan wel betrouwbaar, ze belasten de weegschaal behoorlijk. Dat gaat ook op voor het relatief eenvoudige componenten als het stuur en het zadel. Maar eenmaal op gang loopt die mooi dóór. Oké, het is niet het model wat het beste scoort bij prijs/kwaliteitverhouding. Maar het is een moderne racer voor iedereen die van Italiaans houdt – en dat kan ook waarderen. Prima, helemaal bij de tijd en een waardige opvolger van de Sempre.