De vorig jaar geïntroduceerde Teammachine, officieel: Teammachine SLR01 Disc, is een van de mooiste fietsen in het peloton. De profs koersen met de One (circa 12.000 euro), dit is de Three, die ook nog ruim 7000 euro kost. In de basis hetzelfde frame als dat van Greg Van Avermaet. De Zwitsers pakten het grondig aan: via de inzet van zogenaamde ACE-technologie (Accelerated Composites Evolution) konden al op de computer duizenden prototypes worden getest.
Alleen schijven
De nieuwe Teammachine is disc only. En uiteraard is de Disc-versie aangepast aan de krachten van de schijfremmen. Zo zijn de vork en de achtervorken asymmetrisch gemaakt om de krachten van de remschijf aan te kunnen. Optisch zie je duidelijk verschil tussen de oude en de nieuwe. Verdwenen is het cross lock driehoekje bij de zadelpenlug en als je goed kijkt zijn de overgangen tussen de buizen net wat gladder. Dit wordt ook nog eens versterkt door de speciale cockpit: Integrated Cockpit System (ICS). Deze is goed verstelbaar, maar geeft de cockpit wel een heel gestroomlijnde look die goed bij het frame past. De remleidingen lopen deels door het stuur en verdwijnen via de speciale spacers in het vooronder.
Snelle bak
De SLR ademt snelheid – en dat hóór je ook onder je. Lekker suizen van de wielen, de zzzt van de Di2 en als je dan toch remt het typerende geluid van schijfremmen. De wielen bleken mooi te lopen en alleen bij heel lompe acties dreigen de blokken tegen de schijf aan te komen. Het is geen fauteuil, maar de 25 millimeter Corsa’s pakken veel weg onder je. Daarbij is de zit niet overdreven racy; een naloop van 63 millimeter is prima voor een Grand Tour. De vorm van het stuur is weloverwogen gekozen. De ICS past ook naadloos bij deze SLR01 Disc; ga je er iets anders opschroeven, dan is de magie terstond verdwenen. Niet praktisch, wel heel mooi!