Complete 1×11 groep
De bike van het Franse huismerk is lang en laag en wordt met een relatief smal stuur geleverd (68 centimeter). Zithouding en rijgedrag roepen haast oldskool racegevoelens op, en zouden bij wielertoeristen die overwinteren in het bos wel eens in de smaak kunnen vallen. Qua onderdelen scoort de Rockrider goed. Als enige in de test wordt een volledige SRAM NX 1×11 groep geleverd. Ideaal! Eén shifter, niet nadenken en rammen. De groep functioneert perfect, ondanks dat SRAM deze als ‘instapper’ positioneert. De setup is perfect als je niet te vaak naar het buitenland gaat en eenvoud hoog in het vaandel hebt. De wielen van Mavic zijn sterk, relatief licht en zeer onderhoudsvriendelijk. Het zijn tevens de enige wielen die industrielagers hebben. Nóg een groot pluspunt.Met name door deze onderdelen en de soepele Hutchinson Pythonbanden is de B’Twin bijna een kilo lichter dan alle andere fietsen (uit de test van Fiets nr.10-2017). En dat voel je. De Rockrider versnelt eenvoudig en voelt met zijn lange zithouding aan als een echte racer. Erg fijn zolang het rechtdoor gaat, met bochtenwerk heeft de bike het beduidend moeilijker. Te veel druk op het voorwiel laat de fiets gemakkelijk schuiven in de bochten, en veel energie gaat verloren door de te soepele Manitouvork. Ondanks het diverse keren verhogen van de druk in de M30vork blijft deze vrij eenvoudig pompen als je op de pedalen staat. De lockout die Manitou speciaal voor de B’Twin fietsen fabriceert, is goed bedacht maar niet zo sterk uitgewerkt. Als een soort twistshifter kun je de vork locken, de slag is echter dusdanig groot dat dit al fietsend erg moeilijk gaat. Zo zijn er helaas nog meer dingen die niet zo goed doordacht zijn. Zo is er geen mogelijkheid om twee bidons mee te nemen en kun je geen voorblad monteren dat groter is dan 32 tands. Dat maakt deze bike niet erg geschikt voor snelle rondjes door de polder.A De lockout is helaas amper te gebruikenB Het frame is erg lááááng
C Tektro-remmen met veel remkracht