OK, de foto laat een knalrode Amerikaanse crosser zien, maar het gaat vooral om de Italiaanse Campagnolo onderdelen die deze Crux maken tot wat het is: een lichte, stijve en exclusieve veldritfiets.

Tekst & foto’s: Menno Grootjans

DSC01891Tuig
Eerst het ‘tuig’ zoals ze in België zeggen. Specialized heeft een reeks aan cyclocross fietsen, die allemaal de naam Crux dragen. Van de Crux Elite via de Crux Comp naar deze Crux Pro. Specialized verkoopt het frame, de vork en zadelpen voor €1699,-. Los weegt de Pro 1100 gram, de voorvork 500 gram. De stijfheidmeting is indrukwekkend: 140 Nm. De buizen zijn flink geovaliseerd en oversized, de onderkant van de bovenbuis plat en de kabels lopen door het frame: aan beide zijden van de onderbuis gaan de kabels naar binnen, bij de bovenbuis loopt de kabel van de achterrem binnenin. Het bracket is er een zonder schroefdraad; hier kunnen in feite alle soorten en maten crankstellen gemonteerd worden. De liggende achtervorken zijn deels plat, de staande achtervorken gebogen. Er zijn zeven maten: van 46 tot en met 61 cm. Een maat 54 weegt 7,30 kilo. De Crux is zeker niet te nerveus, loopt prima rechtdoor –ook door een vet modderspoor! Draaien en keren, smijten en gooien: dat gaat prima met zo’n een licht apparaat. Aan de bouw van de Crux ligt het zeker niet; of liever gezegd juist wel; de geometrie is prima, de routing van de kabels uit de kunst en het frame zelf –prima.

Afmontage
De afmontage van deze Crux is nu net de ‘Crux’. Geen Shimano of SRAM, maar Campagnolo. De Italiaanse fabrikant heeft een lijn aan specifieke CX delen. Crankstellen 10- en 11-speed, remmensets en wielen om precies te zijn. Deze Amerikaan heeft een 11-speed Chorus crankstel: 46/36 kettingbladen, composiet cranks en voorzien van speciale CX lagers. Die zijn net wat beter afgedicht dan de standaard lagers. Het crankstel is van het type Power Torque: een ‘dikke’ as die vastzit aan de rechtercrank. Op die ‘gekartelde’ as zit de linker crank geschoven en die is dan weer geborgd door een  extra grote bout. Het crankstel weegt 628 gram.

DSC01901Daarnaast zijn er ‘zijoptrekremmen’: ‘Cyclocross Advanced Racing Technology’. Verkrijgbaar in zwart en blank alu en –uiteraard- verstelbaar. De remblokken zijn los verwisselbaar. 138 gram voor een setje. Het pronkstuk van deze crosser zijn de Bora Ultra wielen. Nee, geen CX wielen. De CX wielen van Campagnolo zijn de Khamsin, Scirocco en Bora CX. Maar dit zijn de Ultra 35: 35 mm hoge carbon velgen, 21 spaken achter18 voor, carbon naven met oversized flank bij de cassette en geschikt voor tubes.  1215 gram voor een setje. Kijk. Dit verklaart ook mede het lage gewicht van deze Crux. Verder is de Specialized afgemonteerd met Challenge tubes en Specialized delen.

De hamvraag
Werkt het allemaal? Si. 11-speed in het terrein kan gewoon, ook de concurrenten gebruiken dit. En het schakelen is typisch ‘Campa’: een klik en je zit in de volgende versnelling. Vóór schakelen de kettingbladen ook ‘gewoon’ snel. Nee, je hoeft echt geen twijfels te hebben om de CX delen te gebruiken. Waarom niet vaker off road Campagnolo? Tja, geen idee eigenlijk. Het zal de onbekendheid zijn. En de prijs toch ook wel. En het is hele ‘spul’ is natuurlijk ook gewoon heel mooi. Te mooi wellicht. De prijzen: de remmen per setje € 139,95. Het crankstel € 340,- en Bora Ultra 35 wielen € 2999,-.

Samenvatting:
Voor wie? Voor wie iets totaal anders wil!
Het werkt goed, prima zelfs. Dus het mag gewoon smerig worden natuurlijk… Het is wel ‘gewoon’ een crosser…
www.campagnolo.com