De vervanger van de CAAD8 is de in 2017 geïntroduceerde nieuwe CAAD Optimo. Die naam klinkt bekend. Cannondale gebruikte deze toevoeging voor haar aluminium CAAD8-frames in 2007. Toen werden de frames nog in Bedford, USA gemaakt, nu komen ze uit het Verre Oosten.

Optimo is een variant op optimaal. Als voorbeeld geldt de CAAD12. Dezelfde maten en geometrie. Cannondale heeft de Optimo echt bedoeld voor beginnende rijders. Er zijn slechts twee modellen, allebei met Shimano. Dit is de duurste, die met 105. Oversized hydroformed 7005-aluminium. Deels platte bovenbuis, taps toelopend naar de balhoofdbuis, slanke staande achtervork die bijna ‘gekruld’ lijkt over te gaan in de bovenbuis. De derailleurkabels lopen gewoon buiten langs. Leuk detail: geïntegreerde bevestigingspunten voor drager/spatborden en nokjes op de achtervork. Regen is geen excuus meer! Ideaal voor woon-werkverkeer of training in natte omstandigheden.

Cannondale kiest voor de duurdere modellen bij de afmontage vaak voor zoveel mogelijk custom delen. Bij een fiets uit deze prijsklasse is dat wat lastiger, maar door voor een zwarte FSA Omega-crankset te gaan in combinatie met Tektro R741-remmen en door de lekker glimmende ‘acid red’ lak is Cannondale er volgens ons in geslaagd om een mooie racer neer te zetten. Lekker opvallend ook! Je maatjes zien direct dat jij een nieuwe racer hebt. Ze zullen je meteen op kop laten fietsen want ‘jij hebt een nieuwe fiets’.

Ehhh… kun je dat allemaal wel waarmaken? Aan de Optimo zal het volgens ons niet liggen. Hij is niet licht, (vooral door de wat zware voorvork en de wielen) maar eenmaal op het zadel geeft de fiets zoveel vertrouwen dat je je meteen thuis voelt. Heerlijk stabiel ook. Sturen gaat als een scheermes en je raakt nooit in de problemen. 11-speed 105 schakelt prima, de Tektro-remmen doen hun werk prima. Upgrade? Lichtere wielen en een paar echte 105-remmen. Dan wordt de Optimo nog net weer wat beter. Moet je wel nog een keer op kop rijden…