De Cannondale Scalpel is een klassieker. Het model kent een boeiende geschiedenis met opvallende technieken. Wie kent het model nog met het scharnierende carbon in de achtervork? De SI 5 is de ‘goedkoopste’ Scalpel en de enige in de serie met een aluminium frame. En uiteraard mag ook op deze bike hét handelsmerk van Cannondale niet ontbreken: de Lefty.

Tekst: Mathijs Wagenaar / Beeld: Bianca Nijenhuis

De geometrie van de vering kent grote gelijkenis met de Specialized Epic, alleen ontbreekt het scharnierpunt rond de achternaaf. De flexibiliteit moet hier vanuit het aluminium komen. Het frame heeft – opvallend voor Cannondale – deels interne bekabeling. De achternaaf is 6 millimeter uit het midden gezet om een betere stijfheidsbalans in het achterwiel te creëren en de kettinglijn te optimaliseren. Dat is vergelijkbaar met de nieuwe Boost-standaard voor de naaf. De RockShox Monarch-achterdemper is met een hevel te locken. Bij heftige klappen gaat hij ‘open’.

1 Lock-out boven op de Lefty.

2 Budget Schwalbe-banden.

3 Combi van SRAM en Shimano.

4 Carbon link.

Opbouw

Het aluminium frame ziet er mooi afgewerkt uit en kenmerkt zich door oversized buizen. We zien op de SI 5 een opvallende mix aan onderdelen. SRAM levert de S Series 2×11 speed triggers en de GX-achterderailleur.

Lees ook

De voorderailleur is een modern Shimano XT side-swing model. Ook de M506-remmen komen van de Japanners. De kettingbladen, afkomstig van FSA, zijn op een Cannondale BB30-crankstel geschroefd. Qua wielen kiest Cannondale voor eigen naven en Stan’s Rapid tubeless ready velgen. Hieromheen liggen Schwalbe Racing Ralph’s uit de Performance-serie. De Lefty 2.0 testten we al eens in de dikke 29-er hardtail-test (zie Fiets nr. 2-2017). Opvallend is de stijfheid in de vork en daarmee het directe gevoel wanneer deze op de lock-out staat. Gelockt is ook echt gelockt. Met de vork van de blokkade spreekt de vering erg soepel aan. Sterk aan de achter demper is dat hij in het eerste gedeelte van de vering dusdanig reageert, dat je in de open stand niet voortdurend het gevoel hebt dat je op een schommelstoel zit. Bij stevig aanzetten op vlakke ondergrond verlies je wel extra energie. Met de hevel op lock-out veert de bike nauwelijks meer. Schakelen met de SRAM S-series voelt zoals we dat gewend zijn: direct en met een duidelijke, harde klik. Wel jammer is de ‘loze’ slag die je moet maken voor je de schakelaar bedient. Dat kan effectiever.

A De velgen zijn al vast tubeless ready
B Het probleem met de BB30-lagering moet verleden tijd zijn
C De Lefty is goed voor veel stijfheid en direct stuurgedrag.

Deze unieke fiets met Lefty-vering biedt veel upgrade-mogelijkheden

Conclusie

De voorderailleur-mix levert geen problemen op. Schakelen gaat flitsend, zelfs onder zware belasting. De Schwalbe-banden zijn lekker licht, maar laten steken vallen als het er extreem aan toegaat. Duurdere versies van deze band zou je tubeless kunnen maken. Bovendien hebben die stabielere noppen, wat je net het vertrouwen kan geven om op volle snelheid de bochten te nemen. Want dat is wel waar deze bike je toe uitdaagt met zijn directe stuurgedrag. De geometrie en positie op de fiets zijn vergelijkbaar met die van de Specialized Epic. Dit is geen superflitsende, nerveus aanvoelende single-trailmachine. De zit biedt vooral zekerheid. Houd je van snelle rondetijden, dan mis je een lock-out op het stuur. De combinatie van onderdelen werkt op zich goed, maar als je de SRAM-delen met bijvoorbeeld Shimano SLX vergelijkt, dan blijven ze wel wat achter – de gammele shifters bijvoorbeeld. Voor deze prijs hadden we toch betere onderdelen verwacht. Daar tegenover staat weer dat je een unieke fiets met Lefty-vering koopt, die bovendien upgrade-mogelijkheden biedt.