De SuperSix dateert alweer van 2012, toen Cannondale nog het Italiaanse Liquigas-Cannondale team sponsorde. De SuperSix was destijds een van de projecten van de Duitse ontwerper Peter Denk. Dat de SuperSix zo lang meedraait zegt iets over de kwaliteiten van Denk – en van het frame. In 2015 is de SuperSix licht aangepast: er is een 25,4 millimeter zadelpen gemonteerd en de derailleurkabels lopen deels binnendoor. Zo heeft Cannondale deze fiets nu nog in de collectie.

De SuperSix bestaat uit een oversized en geovaliseerde monocoque voortrein en een ‘monocoque’ achtertrein. Dat wil zeggen dat de achterpatten en achter-vorken uit één geheel zijn vervaardigd. Dat scheelt gewicht en moet ook een stijvere constructie opleveren. Verder een oversized bracket met pressfit lagers, een volledig carbon voorvork en buitenlangs lopende derailleurkabels. Cannondale gebruikt twee ‘soorten’ composiet voor de SuperSix: Hi-Mod en standaard Ballistic carbon. De duurdere Hi-Mod Evo met Ultegra Di2 kost bijna 3700 euro, deze met mechanische Ultegra bijna 1200 euro minder. De SuperSix is de allrounder in het programma en werd vorig seizoen gebruikt door de profs van het Cannondale-Drapac team.

1. Slanke staande achtervorken.

2. Eigen SI 50/34 crankstel.

3. Mavic Aksiumvoornaaf.

4. Doorvoer achterderailleurkabel.

Prima sturen

Cannondale monteert haar fietsen zoveel mogelijk af met eigen onderdelen. Vooral zichtbaar bij het 52/36 ‘crankstel met grote letters’. Maar ook de zadelpen, de stuurpen en het stuur zijn van Cannondale, de wielen en banden van Mavic en het zadel van Selle Royal. De SuperSix Evo Disc schopte het in 2017 tot Racefiets van het Jaar, vooral door zijn heerlijke rijeigenschappen: ‘stuurt strak en stijf en je merkt dat die echt licht is’. Die woorden zijn ook van toepassing op deze fiets. Toch zal de standaard SuperSix Evo niet zo snel Fiets van het Jaar worden. In de elkaar steeds sneller opvolgende modeljaren en technieken is de Super-Six intussen ‘verouderd’. Maar de kabels buitenlangs hebben ook zo hun voordelen: ze lopen zo altijd mooi en bij eventueel malheur zijn ze makkelijk bereikbaar. En wat veel belangrijker is: de SuperSix rijdt erg fijn. Lekker stabiel, veel comfort ook en de zithouding is bijna old skool gestrekt. Wil je minder hardcore, kies dan de Synapse.

A Kabels langs onderbuis
B Mavic Yksion 25 millimeter banden
C 50/34 crankstel