Veel gewijzigd
Beter dan de originele SuperX met velgremmen. Dus uiteraard schijfremmen! Met 12 millimeter steekassen, flat mount-remmen, binnendoor – nu wel – lopende kabels, 25,4 millimeter zadelpen en een eigen wielset.Daarnaast is de geometrie aangepakt: er is meer aandacht gekomen voor de rechtdoor stabiliteit. Het frame en de voorvork zijn licht en qua torsiestijfheid scoort de SuperX uitstekend. En deze S(pecial)E(dition)? Cannondale erkent ook dat het merk dan wel heel goed is in het maken van een cyclocross frame, het cyclocrossen zélf is een relatief kleine markt. Echter, het frame is zó goed dat de makeover van een 100 procent crosser naar een gravelracer geen al te grote opgave zou moeten zijn. De afmontage is uiteraard in orde: 11-speed SRAM Force 1, Hollowgram Si-crankstel en hydraulische SRAM-remmen. En heerlijk diep oranje lak met zwarte en zilveren details.Van crosser naar gravelracer
De basis van de SuperX is onmiskenbaar cross. Maar met een paar simpele wijzigingen heeft Cannondale de SuperX SE tot een heel snelle gravelbike gemaakt; met name de tubeless 37 millimeter WTB-banden en 11/36 cassette passen prima bij een gravel. In het veld: prima. Een heerlijke ragbak. Ook nog met een soort ingebouwde vering door de smalle zadelpen. Het is ook de lichtste en de meest reactieve van het stel. Een pure gravelracer? Nee. Zeker niet zo doorgedreven als de J. Guillem en de Specialized, maar als het om pure snelheid gaat, doe mij dan maar de SuperX.A Rechte volledig carbon voorvorkB Coole two tone banden
C Boutje zadelpenklem aan onderzijde bovenbuis