Een fiets uit New Road-collectie van Cannondale. New Road moet zoiets betekenen als niet te racey, wel lekker gravellig en vooral fietsen omdat het leuk is. Maar als je de collectie bekijkt is het zeker ook: fietsen die eens anders dan anders mogen zijn.

Deze Synapse, eigenlijk gewoon een comfort racer met nog bredere banden, ziet er met zijn jaren ‘90 glacier blauw zeer fraai uit. De limited WTB-banden in 30 millimeter en bruine zijkant doen er nog een schepje bovenop als het om het nostalgie gevoel gaat.

One By

1×11 daar draait het hier om. 44 tanden voor, 11×42 achter. Gewoon op een Shimano body. De Apex-groepset is degelijk en werkt zeer vergelijkbaar met de luxere groepsets. Wel is het gewicht, met name van de cassette (540 gram!) niet bepaald licht. Hierdoor komt de volledige fiets op een totaal gewicht van 9,35 kilo. Oef. Een setje lichte wielen en een luxere cassette zouden hier behoorlijk wat afschaven.

Hoe all road is zo’n SE? Met maximaal 30 millimeter banden om de 28 inch racewielen is het geen ‘echte’ gravelfiets. Het ruige werk hebben we dan ook gelaten voor wat het is maar toch reden we behoorlijk wat offroad met de fiets. Aan comfort geen gebrek. Een lange dunne 25,4 millimeter zadelpen. Een carbon frame met licht doorgezakte staande achtervorken en subtiele knik in de zitbuis maken het geheel zeker niet te stug. Het hoge balhoofd geeft de mogelijkheid om een comfortabele zithouding te creëren als dat gewenst is.

Eerlijk is eerlijk, er zat dan wel behoorlijk wat gravel en andere bospaadjes in de ritjes die we met de Synapse reden, echt klimmen is er niet van gekomen. Met de huidige range versnellingen kwamen we dan ook meer dan goed weg. De 11 werd nauwelijks gebruikt en de 42 ligt nog brandschoon achterop de cassette. 44×17, het ideale polderverzet zit toevallig in deze cassette, iets wat je tegenwoordig standaard niet meer veel ziet.

De Synapse SE in Apex 1-uitvoering is een vooruitstrevende retro racer die ons wel kan bekoren. Simpel, comfortabel en bruikbaar op nagenoeg ieder terrein. Technisch gezien hoef je voor een rondje Limburg of Vogezen je verzet niet aan te passen en kom je overal boven. De bordjes sprint ga je waarschijnlijk wel afleggen.