De Synapse was de eerste volledig carbon racer van Cannondale. En het was ook de eerste Cannondale die toentertijd niet in Bedford, USA werd geproduceerd. Dat was in 2006.

De Synapse heeft alle stormen doorstaan en werd een aantal keren aangepast. Voor komend seizoen brengen de Amerikanen de laatste versie van de Synapse, verkrijgbaar in vijftien modellen – allemaal met schijfremmen. Cannondale is de Synapse trouw gebleven; het gebruikte bijvoorbeeld al de SAVE-technologie: door slim gebruik te maken van profielen, wanddiktes en zaken als een ‘gespleten’ zadelbuis gecombineerd met de endurance geometrie was de ‘oude’ Synapse al een comfortabele racer.

Vernieuwingen in 2018

Voor 2018 zijn er naast een 25,4 millimeter zadelpen zaken als steekassen, is er ruimte voor banden tot 32 millimeter, heeft het frame en vork flat mount aansluiting en is de staande buis naar het bracket toe wat gebogen – dat zorgt voor net wat meer doorbuiging en dus comfort. Deze Synapse heeft een ‘standaard’ carbon frame – er zijn ook frames met een Hi Mod composiet-, Ultegra 8000-onderdelen, 160 en 140 millimeter schijven, Cannondale SL 50/34 crankstel en Mavic-wielen en 28 millimeter banden. Er huist een 11/32 cassette op de achternaaf.

Cannondale heeft goed gekeken wat de toeleveranciers te bieden hebben. Toepassing van deze anno 2018 ‘moderniteiten’ zorgt ervoor dat de Synapse weer een aantal jaren meekan. En dat het voor alles een echte toerfiets is. Zoals opgebouwd woog hij 8,95 kilo. Zitten, trappen en turen naar waar je naartoe wilt. Het compact stuur ligt lekker in de hand en je zit eerder rechtop dan ‘opgevouwen’ op de boven buis. Geen criteriumflitser, eerder een racer met veel comfort. Al zouden we wel een paar lichtere wielen en iets hoogwaardigere banden steken. Maar dat kan altijd nog; de Synapse is dat zeker waard. Denk aan een rondje IJsselmeer, The Ride, de Marmotte. Dit soort uitdagingen komt zo wel heel erg dichtbij!

A Rechte voorvork.
B SI-crankstel.
C Selle Royal-zadel.