Je krijgt bijna pijn aan je ogen, zo fel is de fonkelnieuwe Trail in acid red. Een fiets met opvallend veel innovaties, ondanks zijn budgetvriende lijke prijsklasse.

Waar andere merken nog snelspanners en rechte balhoofdjes gebruiken, is het 2018­ model van deze Cannondale al voorzien van een steekas in het voorwiel en zelfs een RockShox Judy Boost­vork met bijbehorende naaf. Gaaf, mijn aandacht heb je. Het frame heeft een slimme direct mount­voorderailleur en de kabels lopen deels intern. Gekozen is voor een wel heel brede staande achtervork. Ideaal om de standaard geleverde 2.25 inch brede banden in te monteren. Cannondale kiest voor 23 millimeter brede tubeless ready­velgen, waardoor de banden extra dik lijken. Dit zorgt samen met het 76 centimeter(!) brede stuur en korte stuurnokje voor een robuust en stoer uiterlijk.

 Goede naam

De naam Trail is niet voor niets gekozen. De fiets voelt zich perfect thuis op een bochtig parcours, schiet van links naar rechts en is erg wendbaar en voorspelbaar. Hiermee heb je urenlang fun op de slingerpaadjes van bijvoorbeeld de Utrechtse Heuvelrug. De WTB­banden lopen niet superlicht en de behoorlijk rechte zithouding maken van deze fiets niet direct een snelheidsduivel. Maar ze nodigen je wel uit om iedere bocht vol aan te vallen.

1 Steekassen.

2 Véél ruimte voor brede banden.

3 Luxe afwerking.

Tubeless maken!

De aandrijving is grotendeels SLX en dat is prima. Met een cassette tot 42 tanden kun je ook perfect in de heuvels uit de voeten. De dit jaar vernieuwde Judy­vork is wat stugger als gehoopt, maar na het aflaten van wat lucht, veert hij zoals het hoort: soepel en progressief. Tip: maak de banden tubeless. Als je de binnenbanden een lage spanning geeft, worden de buitenbanden door het grote volume instabiel.

A 2.25 inch banden zijn breed!
B Ondanks een dubbel toch een mega cassette tot 42
C De vork is lekker slack en daardoor super wendbaar