Het beste wat je deze winter op zondagmiddag kon doen nadat je die besmeurde fiets met frisse tegenzin toch maar hebt gewassen is met een lekkere kop soep of een stevige trappist afkomstig van onze zuiderburen in de stoel kijken hoe Mathieu van der Poel zijn volgende overwinning behaalde. Hoe lekker is dat dan dat die juist gewassen fiets hetzelfde karretje is als de fiets van ‘Matje’.


Wat in 1986 begon in Ede met de eerste terrein fietstocht is inmiddels een landelijke traditie. Zodra de bladeren van de bomen vallen verzamelen wielrenners in bij voorkeur oude winterkleding, dikke overschoenen en fluo handschoenen bij de plaatselijke voetbalclub voor één van de vele toertochten. We testten vier verschillende typische toertochtbikes. In dit artikel de laatste van de vier. De andere fietsen in deze test zijn de Pilot Duro, Cannondale F-SI Carbon 5 en een Van Nicholas Zion.[Beeld: Remco Veurink]


De vorig jaar geïntroduceerde Inflite is er tegenwoordig ook in aluminium en te koop voor een prikkie. Voor 1399 euro krijg je namelijk een chique frame met carbon voorvork, steekassen, geïntegreerde kabels en opvallend ‘knikje’ in de bovenbuis inbegrepen. Verder een stel goede DT Swiss-wielen met tubeless Schwalbe-banden en een race-ready SRAM 1 x 11 Apex-groepset. We bespeuren geen onderdelen waar echt op is bespaard. Het frame is basic maar volledig bij de tijd inclusief flat mount-remmen. Het al genoemde knikje in het frame heeft bij de carbon variant al zeer weinig nut, maar bij deze alu variant is het helemaal enkel een design gimmick. Goed om te weten, de Inflite is te koop vanaf XXXS met 27.5 inch wielen tot XXL. Dat zijn acht(!) verschillende maten.

Bijna onbegrijpelijk, zoveel spullen voor zo weinig geld. En het mooie is dat de Inflite AL SLX 6.0 Race ook nog eens heel vergelijkbaar fietst als de carbon variant waarmee de Corendon ploeg furore maakt. Ja, hij is een stuk zwaarder, de fiets weegt 9 kilo. Stugger is hij ook, je rammelt, klappert en dendert over iedere wortel en hobbel heen. Daardoor voel je jezelf instant een snelheidsduivel, maar zul je uiteindelijk tijdens zo’n minstens twee uur durende toertocht niet bepaald sneller zijn dan de meeste mountainbikes. Sterker nog, je moet behoorlijk fit zijn en van enige mate van zelfkastijding houden om hiermee week in week uit op pad te trekken. De Inflite is de perfecte speler om op zondagmiddag richting de regionale crosscompetitie te trekken, maximaal 40 minuten lang bloed hoestend met de tong tussen je spaken jezelf het schompes te trappen om vervolgens een veelvoud van de wedstrijdduur in de schuur te besteden terwijl je alle grassprietjes tussen je aandrijving vandaan plukt.