Italianen en de cross. Niet een perfecte match. Coureurs als Pontoni, Franzoi en Fontana spreken nog wel tot de verbeelding, maar vallen toch in het niet vergeleken met wat er aan talent in België en Nederland rondcrosst. Geldt dit nu ook voor Italiaanse crossfietsen? We keken wat deze glanzend zwart/rood/witte Carrera kan.
Vanuit Calcinato via LimbrichtCarrera resideert aan de Via Statale, 52, 25011 Calcinato BS, Italië (
carrera-podium.it), maar het merk wordt in Nederland sinds een jaar of vijftien vooral via een winkel verdeeld. Dat is Salden in Limbricht. De nadruk ligt vooral op de reguliere koersfietsen, maar voor deze winter heeft Salden deze CX Disc in huis gehaald. Los kost het frame € 999,- euro, zo compleet opgebouwd kost de fiets € 1899,-. Doordat Salden alles zelf inkoopt en monteert kan de CX voor een redelijk scherpe prijs aangeboden worden.
FrameDe CX is een frame van 40T en 60 T monococque carbon met afgeplatte bovenbuis, geovaliseerde onderbuis en slanke staande achtervorken. De voorvork is een full carbon model met twee maten lagers, de remleidingen en schakelkabels lopen zowel links als rechts door de onderbuis en het bracket is klassiek uitgevoerd met schroefdraad. Flat mount aansluiting voor en achter. Er zijn vijf maten. Deze ‘56’ heeft een stack en reach van 588 en 385, een wielbasis van 1021, een zithoek van 73,5° en balhoofdhoek van 72°. Los weegt het frame rond de 1100 gram, de vork 450 gram. Het frame is stijf genoeg voor de cross: 95 Nm. Super stijf hoeft ook weer niet; een crosser heeft geen vering en een ietwat meegaand frame is een pre. Uiteraard helpen zaken als banden, een aflopende bovenbuis en een slanke -in dit geval 27,2 mm- zadelpen een rol. Compleet weegt deze testfiets 8,40 kilo.
Even wennenShimano Ultegra, 140 mm schijven, steekassen, DT Swiss PT 1800, Clement banden en Deda delen. In eerste instantie werd de fiets geleverd met een 50/34 crankstel, maar we ruilden dit om voor een 46/36. 50/34 is prima voor Gravel, 46/36 is fijner voor de cross. In eerste instantie is het wat werken met de CX. Dat ligt dan niet aan de fiets zèlf, maar aan de banden. Niks mis met de Clement BOS bandjes, maar deze zijn specifiek voor extra modderig terrein. En nee, dat is nog steeds niet het geval dit najaar… Niet heel erg trouwens; slecht weer kan altijd nog. Ondertussen zijn we al zo gewend aan geraakt aan crossers met schijfremmen, dat we daar ons ‘gedrag’ op hebben aangepast. Doorgassen is geen punt, want remmen doen de schijven van Shimano altijd. De onze waren maar net ingeremd, dus ook dat was even wennen.
PRNa onder andere een rondje op ons favoriete MTB parcours in Dorst vertelde Strava dat we in ieder geval twee ‘PR’s’ hadden. Wie zijn schuld is dat? Ideale omstandigheden (nachtje vorst, weinig ‘klapzand’, waterig zonnetje) en ook een crosser die gewoon doet wat die moet doen. Kruip door, sluip door, bochtjes nemen en de mini heuveltjes ‘opstormen’: geen punt met de CX. Een prima crosser, voldoende comfort ook. En een mooie prijs/kwaliteit verhouding. De Ultegra 8000 is een prima groep, we zijn fan van Deda spulletjes en de DT Swiss wielen: afijn, niks meer aan doen. Kan prima mee deze Italiaan! Nou ja, een beetje fine-tunen dus…andere bandjes wellicht, een 11/30 achter (hoef je ‘nooit’ meer naar het kleine blad) en twee beschermende stickertjes op de balhoofdbuis (tegen het ‘rubben’ van de derailleurkabels).Info via
salden.nl.
PS: de Italiaanse ‘cross’ vrouwen zien we nu volop op de televisie: denk aan Eva Lechner en Maria Arfuzzi!