De bovenbuis heeft wat weg van een galleria in Imperiale, het dorp met de fontein op zo’n  35 kilometer van San Remo. De Carrera Phibra was ook al zo’n opvallend model met deels platte bovenbuis, een staande buis in de vorm van een ruit, een bijna op een 29-er lijkende achtertrein en een ‘dikke’ aero voorvork.

Deze Next is dan weer een doorontwikkeling. Voor alles is het een natuurlijk ook een ‘gewoon’ composiet frame. T-1000 SC en HM46T, met oversized onderbuis en flink bracket met pressfit bracket en nieuwe nauw aansluitende aero voorvork. Het is ook een heel mooi gemaakt frame met lekker veel details, een speciale zadelpen en keurig binnendoor lopende derailleurkabels. En de Next heeft direct mount-remmen en is er ook in een versie met schijfrem.

De 7,65 kilo lichte Next in een maat XL heeft naast Ultegra 8000 ook een stel hele hoge DT-wielen. Vet! De fiets nodigt je als het ware uit tot niet geplande ontsnappingspogingen. Dat kan: hij is gewoon lekker stijf. De Phibra Next doet het net wat beter op de weegschaal en op de meetbank dan de standaard Phibra. Gooien en smijten, nergens naar kijken. De direct mount-remmen’ doen het prima al is regen & carbon velgen nooit een goede combi. En die bovenbuis? Die buigt net wat door waardoor de Phibra ook nog relatief comfortabel aanvoelt. Maar nogmaals: demarreren maar en zien of je het houdt tot de streep.

Claudio Chiappucci was primus in 1991. Il diavolo reed lang in een kopgroep van vier en overleefde samen met de Deen Sörensen – die nadat hij werd gelost nog net het peloton voorbleef. Claudio reed solo naar de finish. Hij maakte deel uit van Carrera-Vagabond; beide sponsoren waren oorspronkelijk kledingmerken. In 1989, begon Carrera manager Davide Boifava samen met Luciano Bracchi en Francesco Boifava Carrera Podium, fabrikant van koersfietsen. Hoewel Carrera Italiaans was, reden de profs in 1991 toch met Shimano – en dan ook nog met 8-speed Dura-Ace met dual control hendels. Uiteraard stalen frame (waarschijnlijk Columbus Genius), stalen voorvork met standaard balhoofdstel, Cinelli-stuur en San Marco-zadel en nog geen sprake van aero wielen. Wel al Look-klikpedalen en een aero helm.