Niet stijf, wel comfortabel
Het loont als klant echter meer om voor een complete fiets te kiezen. Daar adverteert Salden ook mee, inclusief ‘van…voor’ aanduidingen. Dat mag je met een korreltje zout nemen: Salden is de enige aanbieder en bepaalt zo zelf de prijzen. Die zijn overigens zeer concurrerend. Deze Carrera Veleno is een carbon T-700SC monocoque frame met pressfit 30-bracket, interne bekabeling en Di2 en EPS compatibel. Los weegt een Veleno 1120 gram, de volledig carbon voorvork brengt slechts 360 gram op de weegschaal. De Veleno is een echte klassieke Italiaan – ondanks dat het frame gewoon in het Verre Oosten is geproduceerd. Stijf is het frame niet; op onze testbank boog het frame bijna 30 procent verder door dan bij de Canyon Ultimate CF SL 8.0 en de Specialized Tarmac SL4 SPORT. Die vrij lage torsiestijfheid zorgt er mede voor dat het rijgedrag als comfortabel overkomt. Maar we zouden de Veleno niet aanraden voor rijders zwaarder dan 90 kilo. Dat levert meer stabiliteit op. Onze testfiets weegt 7,60 kilo en is dan opgebouwd met een nieuwe Ultegra 8000-groep, DT Swiss-wielset en luxe Deda-delen. De afmontage is helemaal in orde. Ultegra 8000 schakelt verbluffend snel. Lijkt wel Di2… Natuurlijk is er verschil tussen echt de hendels indrukken of een paar ‘knoppen’, maar de 8000-shifters, -derailleurs en delen als een Shimano-ketting, -cassette en de bijbehorende kabels maken het een feest om de ketting naar boven dan wel naar beneden te laten begeleiden. En het zacht glanzende grijs past ook keurig bij de kleurige lak. De opvallende kleur refereert aan de Repsol-kleuren – die je dan ook weer terugvindt in de MotoGP. Juist, lekker snel spuitwerk! Mooi fietsje, echt iets voor de lichtgewicht Italo-liefhebber.A Deda Superzerostuur en -stuurpenB Repsol-design
C DT Swiss-wielset