In deze review nemen we de Cervélo R3 Disc onder de loep. Cervélo is fietsenleverancier van Team Dimension Data. Die rijden met de P5-tijdritfiets, de aero S5 en sinds vorige zomer met de nieuwe R5.

Die is aerodynamischer en nog steeds licht. Een opgegeven gewicht van 815 gram en rond de 300 gram voor de vork. En meer comfort: een verder uitstekende zadelpen door de interne zadelpenklem, ruimte voor banden tot 28 millimeter en een iets aangepaste geometrie moeten hiervoor zorgen. Waarom gaat het hier over de R5? Cervélo spreekt namelijk over een ‘platform’. Er is ook een R5 Disc en deze nieuwe R3, zowel met velgremmen als met schijfremmen.

Licht en stijf

Dit is dus de R3 Disc, compleet met mechanische Ultegra 11-speed. De R3 heeft nieuwe Squoval-buizen, nieuwe carbon achterpatten en een vernieuwde kabel doorvoer. ‘Future Proof Cable Management’ noemt Cervélo dit. De derailleurkabels gaan via de onderbuis het frame in. In vergelijking met de R5 is de R3 net wat klassieker: een ronde 27,2 millimeter zadelpen, losse klem, derailleurkabels door de onderbuis. De R3 zou volgens opgave dezelfde stijfheid hebben als de ‘oude’ R5 (torsie stijfheid 104). Onze Disc in een maat 56 weegt 990 gram en scoort beter dan de ‘oude’ R5.

De R3 oogt klassiek en zo rijdt-ie ook. Wat zeker ook het karakter bepaalt, zijn de FSA-delen. De bocht van het stuur is een semi-compact model: comfortabel en net gekromd genoeg om ook lekker diep te kunnen zitten. Sturen doet de Cervélo dan ook gewoon snel en door de schijfremmen in combinatie met de steekassen kun je alles prima onder controle blijven houden. Met een paar schijfremmen fiets je echt niet sneller, maar je hebt net wat meer over als je de limiet wilt opzoeken.

Minpunt is het eigen RAT-steekassysteem: in plaats van ‘gewoon’ een steekas aan te draaien is er een soort kliksluiting. Op papier werkt die prima, maar is lastiger in te stellen en te bedienen dan een gewone steekas.

A 11-speed 11/30.
B Grandsportbanden.
C 27,2 millimeter zadelpen.