Knikjes
Hier ten lande voert het een kleine collectie aluminium en carbon frames. Daar valt deze Superstar onder. Materiaal: Columbus Carbon Monocoque, volledig carbon Columbus-voorvork met twee maten lagers, pressfit bracket en 27,2 millimeter zadelpen. Goed te zien: de knik in de bovenbuis. Minder goed te zien: het knikje net achter de balhoofd-buis. Voordeel? Ehhh… Er was geen tester die dit echt fraai vond. Maar er was ook geen tester die minder dan een 7 gaf bij ‘praktijk’ (nou vooruit: één gaf een 6). Resultaat: 8,3 gemiddeld.De Cinelli scoorde daarmee bijna net zo goed als de Bianchi (die tikte de 8,4 aan). De reden: het lage gewicht van de Superstar, de afmontage (hoogwaardige Deda-delen en DT Swiss-wielen) en om het maar zo te stellen: ‘lekker licht en compact’, ‘klimt super’ en ‘lichte fiets en dat merk je met klimmen’ (Albert). Daarnaast had de Cinelli ook nog een absolute topgroep aan boord: SRAM Red eTap. Geen stroomdraden, wel ‘klikjes’. Rechts schakel je af, links schakel je op, duw je alle twee de hendels tegelijk in, dan reageert de voor-derailleur. Even proefrijden op de parkeerplaats en dan de Koning van Spanje op. ‘Schakelsysteem is even wennen, maar als je het door hebt dan is het wel fijn’. Schijfremmen werden niet gemist. ‘Dat zou ook weer niet echt goed passen bij deze fiets’ volgens een van de testers.Verrassing
Voor veel testers was de Cinelli mede daardoor een aangename verrassing. Het net wat minder bekend zijn met het merk en de styling (‘die geel rode kleuren… waarom?’) maakte dat de Superstar net niet volop kon ‘shinen’. Maar de kennismaking met de Superstar en – vooral – de eTap smaakte naar meer.A Knik.
B Volledig carbon voorvork.
C Deda-cockpit.