Ciöcc zegt je misschien niet zoveel, maar er is een link met de PDM-ploeg uit de jaren ’80. Huh, maar die reden toch op een Concorde? Klopt, maar in die tijd was het niet ongebruikelijk dat Italiaanse meesterbouwers voor anderen bouwden. Check de ‘uitstulping’ met de Italiaanse vlag op de bovenbuis – die sierde toen ook een aantal Concorde-frames…

Tegenwoordig zijn de Italianen net als de rest van de wereld overgeschakeld op carbon, dat meestal in het Verre Oosten wordt geproduceerd. Toch is er sprake van een soort revival: Italiaanse firma’s herontdekken de historie. En daar is deze San Cristobal een perfect voorbeeld van. Opgericht door ex-renner Giovanni Pelizzoli zetelt Ciöcc (uit te spreken als chee-oh-ch) in het noorden van Italië. In 1977 werd Claudio Corti op een Ciöcc wereldkampioen bij de amateurs in San Cristobal, Venezuela. Daarna verschenen er modellen met de naam ‘San Cristobal’.

Ook anno 2018 is er een ‘WK-fiets’. De basis wordt gevormd door een Colum-bus SL-frame. Columbus S.R.L. was de grootste en bekendste leverancier van stalen framebuizen. Bijna alle klassieke stalen frames tussen het begin van de jaren ‘70 tot ver in de jaren ‘90 uit Italië hadden een Columbus-frame. Columbus SL was en is een double butted buizenset gemaakt van Cyclex Cromo Steel. Heel slank: de staande buis en de liggende buis hebben een doorsnede van 29 millimeter, de boven-buis 26 millimeter. Verbonden met lugs, mannetje achter het bracket – Italiaans draad! – patten met stelschroefjes, verchroomde voorvork met gesoldeerde vorkkroon en met standaard schroefdraad. 1 inch.

De fiets is voorzien van een prima schakelende 11-speed Campagnolo Potenza-groep en een set ‘systeem’ wielen, maar heeft wel weer een klassieke stuurpen. De San Cristobal is een volwaardige racefiets, maar kent toch zo zijn beperkingen. Het dunne stuur in combinatie met het ‘enorme’ zadel en de lage torsie stijfheid voert je terug naar – pak ‘m beet – 1977.

Conclusie

Technisch kan het zeker beter, maar het uiterlijk van deze Ciöcc is natuurlijk wel tot in de puntjes uitgevoerd. Geen haast hebben is het devies. Gewoon genieten.

A Chromen lugs.
B ‘Turbo’ zadel.
C Nokjes op de schuine buis.