De Colnago C64 is de fiets van de renners van onder andere Gazprom en UAE Emirates. De coureurs rijden zowel op de aero V2R als de C64. Groot voordeel: de C64 is er in een overvloed aan maten. Negen sloping maten en vijf maten met een extra lange balhoofdbuis (High Stack noemt Colnago dit).
Waar ondertussen een heel groot deel van de Colnago-collectie in het Verre Oosten wordt vervaardigd, is de C64 nog steeds Italiaans. De fiets bestaat nog steeds uit losse delen. In vergelijking met een klassieke C40 is een C64 natuurlijk een stuk moderner: oversized, oversized balhoofdbuis ook met full carbon voorvork en een aantal nieuwigheden in vergelijking met de C60. Zo is er een bottom bracket met geïntegreerde kabeldoorvoer, een nieuwe Thread Fit 82.5 (met Ceramic Speed-lagers en schroefbare alu cups), een aero zadelpen met interne wedge klem, een aangepakte achtertrein – nu met geïntegreerde achterpatten, direct mount-remmen en met meer ruimte voor brede banden.
En de C64 is er in uitvoering met schijfremmen en sinds kort ook in een e-editie’: met Fazua-aandrijving. De klassieke testfiets met velgremmen is er een in een custom kleur en afmontage. De maat: 52 S. Met een bovenbuis van 55 centimeter en een stack en reach van resp. 565 en 384 millimeter. 7,4 kilo weegt-ie, inclusief de – officieel nog niet leverbare – FSA WE-groep en Vision-wielen, Vittoria Corsa 25 millimeter banden en een FSA-cockpit.In vergelijking met de C60 is de C64 zeker niet stijver – hij is wel weer moderner. Met name de mogelijkheid om ‘dikke’ banden te monteren en de krachtige direct mount-remmen. Prima, zo is hij weer helemaal bij de tijd. Sturen doet de Italiaan nog steeds als een scheermes. De C64 voelt al snel heel vertrouwd aan. Geen ‘gebonk’ zoals op een aero racer. Lekker stil. Niet saai, want als je eenmaal gas geeft, dan ga je als een speer vooruit. Een rasechte koersfiets, een knappe allrounder. Niet goedkoop, wel uniek.