Moet je in de Quote 500 staan om op een Colnago te kunnen rijden? Nee. Dat bewijst deze C-RS. Het is namelijk het nieuwste instapmodel carbon frame van Colnago.

Het is natuurlijk een klassiek merk, maar het heeft de afgelopen twee seizoenen met de Concept en V2-R toch opmerkelijke racers afgeleverd. Gaat dit ook op voor de C-RS? Volgens ons wel. Het materiaal is composiet, de onderbuis gevormd in het zo kenmerkende klavertje vier, de staande buis rond – maar wel met een interne zadelpen wedge. De 27,2 millimeter zadelpen is wel gewoon rond. Verder een bracket met pressfit lagers, laag aangezette achtertrein en intern lopende derailleur- en achterremkabel.

De C-RS koop je compleet en dan heb je de keuze uit Shimano Ultegra of Campagnolo Potenza. Op onze testfiets was Campagnolo Potenza gemonteerd. Potenza bestaat uit Ergopower shifters, voor- en achterderailleurs, crankstel, 11-speed cassette, ketting, kabels en remmen. Schakelen gaat duidelijk en snel, al is een Ultegra ‘versnellingsbak’ net wat sneller en makkelijker te bedienen. Colnago monteert veel FSA-onderdelen en ook de C-RS heeft een FSA 50/34 compact crankstel.

Het is geen C60 of een V2-R. De fiets zit net onder de 8 kilo, hij is goed stijf en mede daardoor wat stug. Comfort moet van de 27,2 millimeter pen en de 25 millimeter banden komen. Voor dit artikel heeft de C-RS een kleine upgrade gekregen in de vorm van lichtere Scirocco-wielen in plaats van de standaard Khamsin-wielen. Dat geeft de Colnago net wat meer pit. En dan past-ie ook net binnen onze sub 8 kilo categorie.

Het is natuurlijk geen doorgedreven klimmertje, maar als je er op past – en dat is al snel aangezien de C-RS in maar liefst acht maten leverbaar is – is het gewoon een goede keuze. Daarnaast oogt de C-RS ook wel als een nieuwe Colnago. Goed en ook nog eens betaalbaar.

A Rechte voorvork.
B FSA-stuurpen.
C Prologo-zadel.