Vroeger reden echte renners op een Master. Renners met glimmende aero shirts, een lycra kapje over hun worstenhelm en smetteloos witte sokken in de Duegi’s…

De Master is ontstaan in de jaren ’80. Toen experimenteerde Ernesto Colnago met buisvormen. Eerst was er de Oval CX, gevolgd door een reeks Master-frames: Master X-Light, Master Olympic en Master Più. Kenmerkend zijn de ovale buizen (maximaal 33 millimeter in doorsnede), in de vorm van een klaverblad. Als basismateriaal gebruikte Colnago Columbus-buizen. De ovale vormen werden later ook doorgegeven naar modellen als de C40 en C50. Voor zover wij weten heeft Colnago de Master altijd in haar collectie gehouden. Bij ons is de Master alleen op bestelling leverbaar, er wordt geen voorraad meer gehouden. Er is nu zelfs een Master Arabesque versie; met sierlijk krullende lugs.

Verlengde buizen

De vormgeving van deze van Acciaio DT15V gemaakte Master is niet heel veel anders dan in de jaren ’90 van de vorige eeuw. ‘Art deco’ vlammend rood met zwart, goud en roomwit. En natuurlijk met het rennertje op de bovenbuis. Lugs met krullen, chroom, patten met stelschroeven, gravures, bracketpot met Italiaanse draad, nokken op de schuine buis voor de ‘verstellers’. De rechte stalen Precisa-voorvork is typisch Colnago. Nog steeds 1 inch, maar wel Ahead.

Het frame dat wij konden testen is een maat 61 (een van de 17 maten!); Type Freuler, genoemd naar Urs Freuler, een Zwitserse coureur van 1,87 meter. Voor dit soort coureurs maakte Colnago verlengstukjes: een frame met iets verlengde – respectievelijk 1,7 en 3 centimeter – balhoofdbuis en staande buis. Dat levert een kleinere driehoek op en volgens Colnago bleef zo het frame stijf. 1900 gram voor het frame, 760 gram voor de vork en compleet met Campagnolo Centaur Zilver minder dan 9 kilo.

Bedaagd

Vroeger was de Master een pittige koersfiets. Op papier is-ie dat nog steeds, maar hij is toch wel iets bedaagder. Niet door de geometrie, maar we zijn gewend aan carbon racers met – vooral – een licht frontend door de voorvorken. Wat rijdt dat nog steeds lekker! Ja, gas geven kan, het gaatje voor je induiken, maar is het niet zonde om zo’n Master af te raggen?


A Rechte voorvork.
B Deda-stuurpen.
C SLR-zadel.