Deze Cube Acid ziet er stiekem een stuk luxer uit dan hij is. Dat komt vooral door de in kleur meegespoten stuurpen en het two-tone zadel, de Schwalbebanden en de interne kabelgeleiding.

Als we het frame nader bekijken, zien we vooral technieken die een aantal jaren terug nog ‘high­end’ waren en nu als ‘budgetvriendelijk’ gelden. Zo heeft het frame geen tapered balhoofd of steekassen en lopen de kabels maar deels binnendoor. Op de meest kwetsbare plek, onder het bracket, komen de kabels weer naar buiten en komt zelfs even de binnenkabel om de hoek piepen. Jammer! De montagemogelijkheid voor een standaard laat zien dat dit model voor een brede doelgroep is bedoeld. Iets wat voor ons niet had gehoeven, want de Cube rijdt beter dan je van een instapmodel zou verwachten. De luxe Recon­vork dempt merkbaar beter dan die van de concurrentie (mtb-test Fiets Magazine nr.10-2017) en is zeer goed instelbaar. Een groot pluspunt, net als de soepele werking van de complete Shimano SLX­ groep­set (inclusief cassette). Een side swing voorderailleur had het plaatje compleet gemaakt, maar helaas.

Lees ook

Review: Merida Big Nine 300

7 december 2017 - MTB

Geen racemonster

Bij het wegrijden is meteen merkbaar dat dit geen racer is. De Acid heeft een korte bovenbuis en een vrij lange balhoofdbuis. Hierdoor is er weinig drop en heb je wat minder druk op je voorwiel. Rechtdoor beuken over modder­paden gaat hierdoor erg gemakkelijk, maar van links naar rechts over singletracks rammen kost wat meer moeite. Het kost mij als ‘racer’ even tijd om hieraan te wennen. Het gevoel met de ondergrond verhogen kan eenvoudig door de binnenbanden (en eventueel buitenbanden) te vervangen, want deze zijn standaard wel erg zwaar. Hierdoor zal het rubber gelijk ook wat stabieler aanvoelen als je met een lage bandenspanning rijdt.

1 Verkeerde banden keuze

2 Mooie details

3 Luxe Recon-vork

Extra vet

Remmen doet de fiets prima met een 180 millimeter schijf voor en 160 millimeter achter. Wel hadden we graag gezien dat de rem op een modernere manier op het frame was bevestigd dan de huidige IS­-montage. Kies je voor deze fiets, vraag dan aan je fietsenmaker of hij bij het opbouwen alle draaipunten kan voorzien van stevig vet. Dit is standaard erg karig.

A Standaard geleverd met luxe SLX-cassette
B Stevige hydroformed onderbuis
C Als enige in de test (Fiets Magazine nr.10-2017) geen tapered balhoofd