Het Duitse Cube heeft een complete lijn aan racefietsen. De Comfort modellen dragen de naam Attain, de ‘hard core’ racers heten Litening C:68 en C:62 en daar precies tussen in valt de Agree. Er zijn modellen met schijfremmen en met standaard velgremmen. Dit is de Agree C:62 Pro.

Aero en Endurance?

Het frame is uiteraard carbon, geen schroefdraad in het bracket. En het lijkt wel of de staande achtervork ‘gewrapped’ is rond de staande buis. Optisch levert dit vooral een knik op. Een aparte zadelpenklem ook. Wel gewoon een ronde 27,2 mm zadelpen. En binnendoor lopende derailleur kabels, oversized balhoofdbuis en een strakke aero voorvork. Het frame is zeer netjes afgewerkt en zit goed in de lak. Het cijfer in C: 62 staat voor het percentage van de composiet draadjes in het uiteindelijke frame. Meer composiet, minder hars. En wat drukt het meest op de weegschaal? De hars. Normaal is het aandeel hars rond de 40%.

De Agree is afgemonteerd met de nieuwe Ultegra 8000 met 50/34 voor en tot een ‘32’ achter, veel eigen Cube delen en -verrassend- Mavic Cosmic Elite wielen. Waarom verrassend? Omdat Cube de Agree een Road Aero Endurance Geometry heeft meegegeven. Veel informatie in een zin! Aero wordt gecoverd door de Cosmic wielen, dat is wel duidelijk. En dat Endurance? Nou ja, het staat er eigenlijk al: een balhoofdbuis van 17 centimeter en een balhoofdhoek van 72,5°. Een Litening C:62 in dezelfde maat heeft een 16 cm balhoofdbuis en een van 73,5 °, een Attain 18,2 cm en een balhoofdhoek van 72,5 °. Je zit dus iets rechtop, ontspannen ook, maar je hebt niet het idee dat je ‘in slaap valt’. ‘Meet me in the middle’ in goed Duits….

Beeld: Remco Veurink

Conclusie

Een mooie mix voor wie wel goed door wil rijden, maar niet verkrampt op het zadel wil zitten. Het is een ideaal maatje voor wie lange tochten wilt maken en blindelings op zijn materiaal wil vertrouwen. Simpel gesteld: het is gewoon een hele goede Cube. Nette prijs/kwaliteit verhouding, prima rijeigenschappen en een verfrissend uiterlijk. Niks meer aan doen.