De CycleOps Hammer is het vlaggenschip van de Amerikaanse fabrikant van fietstrainers. Ze gaan hiermee de strijd aan met de topmodellen van de concurrentie. Denk aan de Wahoo Kickr, Tacx Neo Smart en Elite Drivo, allen direct drive trainers.

Uit de zware doos komt een robuuste trainer die, dankzij een goed geplaatst handvat, toch vrij makkelijk te hanteren is. In de doos vind je naast een heleboel kabels voor stopcontacten uit alle werelddelen, ook een zakje met onderdelen voor verschillende naafsystemen. Dat is fijn, zo kun je met zowel met steekassen als met quick release uit de voeten. Je kunt 130 t/m 148mm assen gebruiken! Veel concurrenten zien hier een extra verdienmodel in en vragen flink geld voor een ‘adapterset’. Kudos voor CycleOps dus, zo hoort het!

Om te kunnen trainen moet je eerst wat klussen. Dat begint met het monteren van een cassette. Die wordt niet meegeleverd (alleen Wahoo doet dat wel), dus je moet of de gebruikte cassette van je fiets af halen of je bestelt een nieuwe cassette voor de trainer. Uiteraard heb je hier ook gereedschap voor nodig, als je dat nog niet hebt komen die kosten er ook nog bij. De Hammer wordt standaard geleverd met een Shimano body, daar kun je dus ook SRAM op gebruiken. Ben je Campagnolo gebruiker dan heb je op dit moment niets aan de Hammer. Je kunt er 8 t/m 11 speed cassettes op kwijt.


Fiets gebruikt affiliate links naar Futurumshop. Als je via zo’n link iets besteld krijgen wij daarvan een klein percentage. Hiermee kunnen we onze site blijven maken en het kost jou niets extra’s. Cassettes voor de Hammer vind je hier, gereedschap voor het (de)monteren hebben ze ook.


Installeren

Zoals gezegd is de Hammer een direct drive trainer. Je gebruikt hem dus zonder achterwiel. Zodra je de cassette hebt gemonteerd trek je de beide poten van onder uit de Hammer naar opzij. Met een stevige klik worden die geborgd. Vervolgens kun je de trainer met de instelbare voetjes stabiel op de ondergrond plaatsen. Dan is het een kwestie van de voeding aansluiten en connectie maken met je laptop, tablet of welke ANT+ of bluetooth gadget je ook gebruikt. Je fiets op de trainer zetten gaat makkelijk, er wordt alleen geen quickrelease meegeleverd. Als je geen reserve hebt, zul je die dus even uit je achterwiel moeten halen. Als je de poten hebt uitgeklapt komt er trouwens ook nog een hele platte voorwielsteun tevoorschijn. Tijd om te trainen!

CycleOps Hammer

CycleOps Hammer in de praktijk

Ik heb de trainer gebruikt op een Windows computer met Rouvy (eigen software van CycleOps), Kinomap en Zwift. Alle drie de programma’s vonden de Hammer probleemloos. Het groene lampje op de trainer veranderd naar paars/roze zodra de connectie is gemaakt. Je hebt om ANT+ te gebruiken trouwens wel een dongel nodig, die wordt niet standaard meegeleverd en zul je misschien ook nog moeten aanschaffen! Je kunt een dure van een fietsmerk kopen, maar een goedkoop dingetje via AliExpress ofzo doet het net zo goed.

De trainer wordt herkent als Smart trainer en dus zie je direct een vermogensmeter aanwezig. Een cadanssensor ontbreekt helaas. Die zul je dus nog los moeten aanschaffen als je die niet hebt. Of je gebruikt de Wahoo Tickr X hartslagmeterband met ingebouwde cadansmeter zoals ik deed. Twee vliegen in één klap. Vervolgens moet je de Hammer even laten calibreren. Dat werkt makkelijk, zoals eigenlijk bij alle smartrainers. Iedere software heeft zijn eigen plekje voor het calibratieprogramma, maar het komt altijd neer op even warmrijden, snelheid opvoeren tot de software zegt dat je mag stoppen en vervolgens wordt de trainer gecalibreerd tijdens het uitlopen. Dat duurt niet zo heel lang, en daarna kun je met behoorlijke accuratesse aan de slag. Cyclops claimt zelf dat ze er maximaal 3% naast zitten. 100% testen kan ik dat niet, maar de waardes kwamen in ieder geval behoorlijk overeen met die van de Powerbox vermogensmeter die op 1 van mijn testfietsen zit en die van andere trainers.

De Hammer kan maximaal 2000 Watt simuleren. Daar moet je dus een paar stevige benen voor hebben, je kunt er dus ook prima hoge bergen virtueel mee beklimmen. Dan is een wat hogere voorwielsteun trouwens wel prettig, of je legt er even een dik boek onder. In de praktijk reageerde de trainer lekker rap. Als je in Zwift een klimmetje pakt voel je vrij snel ook de weerstand toenemen als je de ERG modus gebruikt. Downhill gaat de rem er af en zodoende wordt de realiteit redelijk benaderd, qua trapgevoel in ieder geval. Het 9 kilo zware vliegwiel is helpt daar zeker aan mee. Ik heb er ook een paar interval trainingen mee uitgevoerd en ook dat werkte als een zonnetje. Wat wel lastig is zijn de hele korte intervals (30 seconde). Omdat de trainer niet in een split-second reageert loop je daarbij toch iets achter de feiten aan, anders dan buiten op de weg dus. Niet uniek voor de Hammer trouwens.

Lawaaiig trainen?

Het geluidsniveau viel me mee, maar echt stil kun je hem niet noemen. In de marketingfolder wordt gezegd dat je er in een bibliotheek mee kunt trainen. Dat zal best, maar daar doe je de bezoekers dan geen plezier mee. Trainen in een ruimte waar iemand anders een boek wil lezen wordt niet echt op prijs gesteld, tenminste…niet bij mij thuis. Ik heb het geprobeerd 😉 Toch is het geluid prima te doen. Dit heeft ook niet alleen te maken met het volume, maar ook met het soort geluid. De Hammer maakt geen vervelend geluid. Hij maakt wat meer herrie dan een Neo, en is qua geluidsniveau redelijk vergelijkbaar met de Kickr….mocht je daar iets aan hebben.

Conclusie

De CycleOps Hammer kost 1299 euro. Dat is een heleboel geld, maar daar krijg je ook een heleboel trainer voor. Het apparaat is stevig, stabiel, heeft een lekker zwaar vliegwiel, is redelijk stil en doet zijn werk naar behoren. Daarnaast is het handvat echt fijn. Hij weegt ruim 20 kilo maar is toch goed te verplaatsen, ook voor een wielrenner zonder spierballen. Ingevouwen neemt hij relatief weinig ruimte in en ik heb geen gekke software problemen ondervonden. Wel is de afwerking wat ondermaats voor deze prijs. Stickers die slordig geplakt zitten en ik miste zelfs een letter. Niet zo belangrijk, maar je verwacht beter voor zoveel geld. Het meeleveren van alle naafadapters verdient een pluim. CycleOps eigen software platform Rouvy is leuk….maar daarover later meer.

Meer info: CycleOps.com