Vroeger was het eenvoudig. Als je een goede band zocht kocht je een stel Michelin of Continental bandjes, ging je koersen plakte je Vittoria tubes op je velg en voor de training? Maakte niet uit. Als het maar heel bleef. Dat laatste is tegenwoordig een veel kleiner probleem. Banden zijn zoveel beter geworden en als je lek rijdt heb je A. pech of B. rij je met versleten exemplaren. Er is ook heel veel keuze en er zijn veel nieuwkomers. Zoals Ere.

Piet

In FIETS 4 hadden we al een review van de Ere banden; de Genus. Nu hebben we de Omnia om de velgen gelegd. Deze nieuwe banden dragen de naam Ere Research. De man achter Ere Research is de Nederlander Piet van der Velde die na jaren voor anderen heeft gewerkt voor zichzelf is begonnen. Een van de eerste producten die het in Zwitserland gevestigde Ere Research introduceert zijn een zevental banden -waaronder dus deze Omnia; zeg maar de Performance uitvoering van de Genus band. De Omnia is verkrijgbaar in een tubeless versie en standard ‘clincher’ en in 24, 26, 28 en 30 mm. De banden worden in een luxe doos, compleet met een bijpassende bin-nenband en ventielverlenger geleverd. Bij een tubeless band wordt ipv een binnenband latex van Stans geleverd. Bij beide types bevat de doos ook een productkaart en merkstickers. We reden met de 26 mm. De 26 mm band heeft inderdaad een breedte van 26 mm. Het gewicht is met 220 gram goed te noemen. Net als de Genus heeft de Omnia een 120 TPI karkas in combinatie met de Duromoter 65 A en Aramis anti lek laag. Deze combi moet ervoor zorgen dat je en een lage rolweerstand hebt èn niet lek rijdt.

Rond

Monteren is een eitje. En meteen mooi rond om de velg. Oppompen tot zo’n 7 en 8 bar (er is niet meer dan 7,5 bar nodig ) en rijden maar. Dat deden we in een -vooral- droog Brabant en zuid-Limburg. Trainingen en koersje. De streepjes aan de zijkanten rechts en links geven in de bochten meer dan voldoende grip, ook op rot asfalt, steentjes blijven niet plakken en het oppervlak blijft heel netjes. Tijdens de schaarse regenbuien bleek de band geen duimbreed te wijken, zeg maar. Lekker vertrouwd een bocht door. Piet heeft overigens heel mooi inzichtelijk gemaakt hoe  soepel deze band is tov andere:

Wijkt de Omnia nu ‘in real life’ heel veel af van pakweg een Conti GP 4000 S of een Vittoria Corsa? Nee. De Genus voelt iets ‘harder’ aan, niet persé minder soepel. Dat ligt ook aan de gekozen ‘luchtdruk’; even mee spelen en je hebt de band die bij jou past.

Hebben!

De Ere Omnia kost € 69,95 per stuk. Dat is een flinke prijs. Prima product, en als je kijkt naar wat je krijgt is de prijs gerechtvaardigd; zeker omdat je ook een binnenband erbij krijgt. We hebben vertrouwen in de Omnia, maar omdat er zoveel keuze is zullen de Ere banden misschien niet heel snel ‘doordringen’. Daarnaast: een band is tegenwoordig ook een soort ‘hebben’. Daar doen bijvoorbeeld de banden van Pirelli en Vittoria het weer beter. Maar nogmaals: de Genus banden rollen mooi, ze zijn betrouwbaar en ze doen wat ze moeten doen. Dat is ook heel fijn.

Meer info: ereresearch.com