Woensdag 29 januari melden we al dat Focus de Mares CX en de Mares Disc introduceerde, zo’n drie dagen voor het WK Cyclocross in Hoogerheide. We konden toen de fiets bekijken en fotograferen in een zaaltje in de buurt van Eemnes. Leuk, maar nog veel leuker is het om naar buiten te gaan met de nieuweling. Dat kon een dag later. Met de Mares CX. Voor een eerste ‘review’.

DSC02020

Tekst en foto’s: Menno Grootjans

We zetten eerst nog even wat punten op een rijtje. De nieuwe Mares is gebaseerd op de in de zomer van 2013 geïntroduceerde Izalco Max, de Team racefiets van AG2R. De Duitse ‘engineers’ die aan de Izalco Max hebben gewerkt zijn ook verantwoordelijk voor de nieuwe Mares. Er is een versie is voor de aloude velgremmen en een versie voor 160 mm schijfremmen. De in zes maten leverbare nieuwe Mares CX is vooral licht: 895 gram voor een maatje 56 ( disc versie 922 gram), de full carbon voorvork weegt dan nog eens 420 gram ( de disc versie 20 gram meer).

We hadden de beschikking over een maatje 56: compleet met SRAM Red ‘ 22’, DT Swiss carbon wielen, Dugast 32 mm tubes, Avid remmen, Fi’zik en 3T weegt de fiets 6,76 kilo. Dat is licht. Alle kabels lopen binnendoor; de derailleurkabels lopen links en rechts de schuine buis in, de remkabel loopt in zijn geheel door de bovenbuis. Onderop het bracket zit een verwisselbaar kapje; daaronder lopen de kabels verder naar de voor- en achterderailleur. De Mares is uiteraard Di2 compatible. Het oversized ‘monobox’ bracket is ‘schroefdraadloos’ (PressFit 30) en zo compatible met alle cranksets. Het bracket is iets hoger geplaatst voor meer grondspeling. Rondom het bracket is een 50 gram lichte ‘Integrated Chainguard’ geplaatst –dat zorgt ervoor dat de ketting niet tussen cranks en frame valt. De patjes zijn van composiet.

DSC020076,76 kilo. Het zal jullie niet verwonderen dat het een feest is om met zo’n lichte crosser te mogen rijden. Daar zijn we dan net te veel liefhebber voor om dit te ontkennen…Licht is een ding, goed sturen is een tweede. En dat is helemaal in orde: de geometrie is gewoon netjes ‘cross’. 71 graden balhoofdhoek, 73,5 graden zithoek, wielbasis van 1018, achtervork van 42,5 cm, stack van 559 en reach 390. Niks meer aan doen! De technici van Focus claimen dat ze door een specifiek gebruik van composiet –met name in de ‘lay up’- comfort en stijfheid hebben weten in te bouwen. Een crosser is natuurlijk geen MTB, maar je had zeker niet het idee dat de Mares CX knoepert hard is. Dat is ook voor een groot deel te danken aan een 27,2 mm zadelpen, iets aflopende bovenbuis en met name de gemonteerde Dugast tubes. Dat verdient de Mares CX ook. De tubes helpen het frame en het frame hoort bij de tubes.

Geen moment hadden we het idee dat de Mares CX er vandoor kon gaan met de berijder. Stabiel, zeer zeer wendbaar en vooral uitnodigend om ‘Ridiculous’-achtige stuntjes mee te doen. Zo even gewoon maar een ‘sprong’ maken midden op het zandpad bijvoorbeeld. In het begin krijste de combi remblok-carbon velg volop, maar dat verdween na een paar afdalingen en wat modder. De ‘chain catcher’ deed wat die zou moeten doen; bij ons viel de ketting niet van het kettingblad overigens. Het frame en de vork zijn goedgekeurd door de UCI.

De Mares CX is helaas pas vanaf de zomer leverbaar. Focus wilde zo vlak voor het WK Cross
alvast een ‘graantje aandacht’ meepikken, geef ze eens ongelijk. De prijzen zijn nog niet precies bekend, maar een versie met nieuwe 105 zal rond de 2000 euro gaan kosten. De versie waar wij mee reden zal waarschijnlijk ruim 2,5 maal duurder zijn, schatten we zo in. We gaan de fiets nog demonteren en metingen uitvoeren. We komen er dus nog zeker een keer op terug, als ze in de winkel staan.

www.focus-bikes.com