De O1E stond al lang op het wensen-lijstje van de redactie, want met een gloednieuw veerconcept en onder anderen Florian Vogel en Linda Indergand in de voorste gelederen van de World Cups moeten we hiermee wel vooruit schieten.Het volledig carbon frame werkt eigenlijk ‘gewoon’ via een single-pivot veersysteem, maar dan met toevoeging van diverse scharnierpunten en een extra link. Dit F.O.L.D.-systeem zoals Focus het noemt moet niet alleen de trapefficiëntie ten goede komen, maar vooral ook de stijfheid. De lagers zijn groot en het geheel is inderdaad lekker stijf, maar door alle hoekjes en kiertjes ook erg onhandig om schoon te maken.
Het compacte veersysteem. Je ultieme poetsnachtmerrie.De voorste driehoek is flink oversized en bestaat vooral uit hoekige vormen zoals een vreemd gevormde bovenbuis. Kabels gaan natuurlijk binnendoor en hiervoor is naast het balhoofd een mooie opening gefabriceerd. De fiets is zoals we in deze prijsklasse mogen verwachten nagenoeg volledig Shimano XT, dit keer mét voorderailleur. De Fox Float-demper en -vork werken goed samen, maar waarom hebben we wel een lockout op het stuur om de voorvork te bedienen, maar niet een voor de demper. De lockout van de Grip-demper werkt trouwens helemaal niet zoals we hoopten. Helaas was het niet de eerste fiets met deze nieuwe demper die niet goed te bedienen was qua compressie. Werk aan de winkel bij Fox.
De futuristisch gevormde bovenbuis.We vroegen ons af of we met deze nieuwe O1E uit de startblokken zouden schieten. Daar kwamen we al snel achter. Bij onze eerste rit op de Focus in een regionaal wedstrijdje reden we regelrecht naar de bloemen. Winst! De fiets is voelbaar erg stijf en hierdoor makkelijk op gang te brengen. De dempers zijn eenvoudig af te stellen en hebben weinig finetuning nodig om prettig aan te voelen.
Kabels, kabels, kabels!Onhandig gekozen
Met de O1E fietsten we op diverse vaste routes en dat voelde al snel vertrouwd aan. De fiets laat zich makkelijk sturen en corrigeren waar nodig. Helaas heeft de fiets ook een paar nadelen. Zo monteert Focus standaard maar een 350 millimeter zadel-pen in een maat L, waardoor in de grootste maat zonder aanpassingen de zadelhoogte stokt bij 76 centimeter. En dat is wel erg laag als maximale hoogte. Het vervangen van de zadelpen voor bijvoorbeeld een exemplaar van Thomson of Ritchey is dan ook aan te raden. Verder is het balhoofd met 125 millimeter redelijk hoog en daarbij wordt ook nog een riser bar gemonteerd. Standaard zal de zithouding door de onhandig gekozen componenten daardoor veel minder sportief zijn dan waarvoor de fiets is bedoeld.
A De voorderailleur zit slim vastgemaakt aan de achtervork.
B Het snelsluitsysteem om de wielen vast te zetten is minder handig dan het lijkt.
C Lage standover height. Handig als je die klim nét niet haalt.