Rode kabels, felgroene striping en afgeplatte buizen: de Kato ziet er agressief uit en zo rijdt hij ook. Zodra je met deze Ghost een singletrack op draait, voelt de fiets zich in zijn element en wil je meer, meer en meer.

Geen lichtgewicht, wel rap

De Ghost Kato 7 is de zwaarste fiets uit de mtb-test van Fiets nr.10-2017. Toch geeft de vlotte geometrie met de lange bovenbuis en steile balhoofdhoek de fiets een snel karakter. Het liefst wil je er alleen maar mee vlammen. Het frame is mooi afgewerkt, met een lage liggende achtervork die klapperen van de ketting moet voorkomen. Het dikke tapered balhoofd had voor extra stabiliteit kunnen zorgen, maar dan moet je wel een tapered voorvork monteren. Een missertje.

Met hoekige buizen creëer je een stijf frame

Modern frame, klassieke vork

Deore-naven

Snelle banden

Het rappe gevoel is mede te danken aan Michelin­racebanden met een snel profiel. Ideaal voor de droge omstandig heden waarin we hebben getest, maar in de winter kan het wel eens glijden worden. Standaard wordt een vrij breed zadel gemonteerd; dat geeft veel steun, maar is wat aan de zachte kant. Een steviger zadel dat onnodig schuiven voorkomt zou beter bij de rest van de fiets passen. Met een volledige SLX­aandrijflijn en een XT­achterderailleur kan er met schake­ len weinig misgaan en kun je de eerste winter probleemloos vooruit. Als enige in de test gebruikt Ghost wielen met Shimano Deore­naven die met voldoende vet worden afgeleverd: mooi! De RockShox 30­vork voldoet en heeft alle opties die je nodig hebt, maar is wat aan de zware kant. Dat voel je wanneer je een sprongetje meepakt. Wil je als racefietser voor de winter een snelle mountainbike waarmee je ook eens af en toe een Strava­kommetje kunt aanvallen, dan is de Kato 7 jouw fiets.

A Sportieve prettige zithouding
B Slimme lage chainstays
C Snelle Michelinracebanden