Vroeger… was er de Giant TCR. En daarnaast de Giant OCR. In 2011 introduceerde Giant een serie performance racers onder de naam Defy, wat zoveel betekent als ‘uitdaging’. In 2015 kreeg de Defy een upgrade en ruim drie jaar later, is het tijd voor een nieuwe Defy. We testten ‘m in San Caterina Valfurva, een dorpje aan de voet van de beroemde Gavia. Dat bleek een fraaie uitdaging.

Maar laten we ook maar meteen zeggen dat we eerst en vooral Shimano op onze blote knieën dankten voor de 34 x 34 op onze testfiets. Zo koud vanuit het vlakke Nederland afreizen en de fiets op in een bergachtige omgeving voelt altijd weer een beetje als een cold turkey… Je kent dat wel als je met je maten op fietsvakantie gaat. Snel doorrijden naar het hotel, fietsen van de drager en nog net voor het eten een rondje fietsen om de benen wakker te maken. Oef. Voor dit soort expedities heeft Giant de Defy ook precies bedoeld.

Vroeger zetten de profs de Defy vooral in op parcoursen als Parijs-Roubaix. Ook dit jaar reed een groot gedeelte van Team Sunweb in de Tour op de Defy; de 2018-versie met schijfremmen. Na de 9e etappe werd de TCR weer ingezet; en dan de versie met velgremmen – die is gewoonweg net wat lichter dan de TCR Advanced Disc.

Deze Defy is puur bedoeld voor ons wielertoeristen en is er alleen maar in uitvoeringen met schijfremmen. Er zullen twee versies komen: de Advanced Pro-serie en Advanced-serie. De eerste krijgt een ‘0’ en een ‘1’, de tweede een ‘1’, ‘2’ en ‘3’. Verschil tussen de twee is dezelfde als bij alle racefietsen van Giant: de Pro heeft een lichter frame en is met net wat hoogwaardigere onderdelen en groepen afgemonteerd. Bij het ontwikkelen van de nieuwe Defy werden drie zaken in ogenschouw genomen: comfort, volledige controle en breed inzetbaar.

D-Fuse

Veel aandacht voor comfort dus. Daartoe heeft Giant de D-Fuse zadelpen behouden en doorgetrokken naar de cockpit. Daar is een Contact SL (alu) en SLR (carbon) zo geproduceerd dat je het stuur 5 graden kan draaien, waardoor je meer of minder vering hebt. De vorm van het stuur is daartoe aangepast – D-Shape – al is een standaard (oversized) stuur wel gewoon te monteren. Uiteraard is de diameter van de stuurpen oversized. De Defy kan nu banden tot 32 millimeter aan – al zijn standaard 28 millimeter tubeless Gavia-banden gemonteerd.

De Defy heeft flat mount-remmen, zowel voor als achter 140 millimeter schijven, steekassen en vanaf de versies met Ultegra Di2 heeft de Defy (en andere 2019-modellen) de nieuwe Power Pro-vermogensmeter. Die is compatibel met de meeste ‘kastjes’, al heeft Giant het liefste dat je die van hen gebruikt.

Als je zo naar de fiets kijkt, valt vooral de cockpit op. Die heeft veel weg van de vorig jaar geïntroduceerde Propel Advanced. Er is zo weinig mogelijk te zien! Maar loopt bij de Propel echt alles binnendoor, bij de Defy volgen de remleidingen net weer een andere route; ze komen uit de stuurhelften en verdwijnen onder het kapje van de stuurpen. Onze testfiets had Di2, dus alleen de remleidingen hoefden te worden weggewerkt. Uiteraard heeft de Contact SLR D-Fuse speciale spacers; aan de voorzijde van aluminium, achteraan kunststof. De spacers zijn er in 0,5 en 0,25 centimeter. Tussen die spacers en stuurpen lopen de remleidingen het frame in. Eenmaal opgeborgen ziet het er keurig uit. Eraan werken vereist ervaring. Ook al omdat ook het kapje van de Defy vier van die vreselijk kleine schroefjes heeft… Een spacer boven op de stuurpen plaatsen is onmogelijk. Je dient dus alles precies op hoogte te zetten – dat betekent ook het inkorten van de vorkbuis. Niet echt praktisch.

Omdat het een performance racer is heb je een lange balhoofdbuis: de M/L meet 18,5 centimeter. Ter vergelijking: een TCR M/L heeft er een van 16,8 centimeter. De hele zit is – ook door de korte reach – dus een stuk meer rechtop en relaxed dan op een ander racemodel van Giant. De Advanced Pro 0 waarmee wij reden had een spacer toren van ruim 5 centimeter… Maar toegegeven: als je zo de bergen intrekt is extra rechtop zitten geen straf. En ja, we vermeldden het al: 34 x 34. De fiets weegt 7,95 kilogram compleet zonder pedalen.

Geen KOM-killer

De afdalingen die we deden gingen gepaard met veel kapot gevroren asfalt. Te vergelijken met onder meer Belgische fietspaden en delen in de Randstad en de Franse Ardennen. Wij zouden ook wel alleen maar glad asfalt wensen, maar ja dat kan niet… Wat voel je onderweg? Vooral het comfort aan de achterzijde. De bovenbuis loopt flink af. Ergo; de zadelpen steekt ver uit. Bij elke flinke trap en op de al genoemde stukken met slecht asfalt voel je het comfort van de D-Fuse zadelpen. Hij gaat iets heen en weer, waardoor de klappen als het ware worden weg gefilterd. Het nieuwe stuur vangt ongemerkt ook klappen op en samen met de brede banden zit je daardoor behoorlijk ontspannen op de fiets. Vergelijk je dat met je eigen fiets met pakweg een 31,6 millimeter alu zadelpen en 23 millimeter banden, dan is de Defy echt comfortabel. Te comfortabel? Hinderlijk? Nee, niet als jouw insteek is: ik kom boven en probeer dat zo met zo weinig mogelijk verlies van energie te doen. De Defy is niet gebouwd om KOM’s te scoren; hij is ook niet aerodynamisch of extra licht. Het is een zeer praktische fiets, stijf en stabiel.

Giant monteert 140 millimeter schijven voor en achter; voor de manier waarop wij reden voldeden deze ruimschoots. We kunnen ons voorstellen dat als je een meer aanvallende rijstijl hebt je graag een 160 millimeter schijf vóór hebt; toch net wat meer power bij laat en stevig doorremmen. Maar eerlijk is eerlijk: de zithouding nodigt niet uit om sprintjes om de naambordjes te gaan betwisten; je zit nu eenmaal te veel rechtop. Denken we de spacers weg, dan nog heb je een echte performance racer. Niet erg, als je maar weet wat je in huis haalt. Dit gaat ook op voor modellen als de Trek Domane, Cannondale Synapse, Canyon Endurace en Specialized Roubaix. Ook die zijn bedoeld om het leven op de fiets voor de doorsnee fietser een stuk aangenamer te maken. De features die Giant bij deze 2019-versie toevoegt – brede tubeless banden, schijfremmen, Power Pro-meter – maken de Defy Advanced Pro naast praktisch ook extra slim. Je kunt zo op een verantwoorde wijze je hobby uitoefenen.

We reden onder andere de afdaling van de Mortirolo, de klim naar de Gavia vanuit Ponte di Legno en de Gavia vanuit San Caterina Valfurva. En we reden ook gewoon een paar rondjes in warm Nederland. Vind je de Giant Defy Advanced Pro 0 met een prijskaartje 4999 euro te duur: de prijs van de meest betaalbare Advanced 3 met Shimano Tiagra-groep en alu Contact SL-stuur is 1699 euro.

Op een rijtje:

  • Advanced Pro 0, 4999 euro
  • Advanced Pro 1, 3399 euro
  • Advanced Pro 2, 2799 euro
  • Advanced 1 HRD, 2499 euro
  • Advanced 2 105, 1999 euro
  • Advanced 3 Tiagra, 1699 euro