Langzaam neemt de schijfrem het over, zo voert Giant vooral racers met schijven. Toch zijn er nog steeds klassieke racers als de TCR, de Propel en de Contend. Dit is de 2019-uitvoering van de Giant TCR Advanced Pro. Die is er in drie versies: de 0, 1 en 2.

Deze Pro 1 heeft een complete Shimano Ultegra 8070-groep met 52/36 voor en 11-30 achter. Het frame heeft een smal toelopende bovenbuis die aansluit op een aero zadelpen, een rechte voorvork met twee oversized lagers in de stevig ogende balhoofdbuis. De hydraulische schijfremmen zijn uitgerust met 140 millimeter schijven. Stuur, stuurpen, zadel, zadelpen, wielen met steekassen en banden zijn van Giant zelf. De meeste kabels lopen netjes binnendoor, de kabel van de voorrem loopt niet door de voorvork, maar is met tiewraps vastgemaakt. Dat kan mooier.

Rijd je gewoon – dat wil zeggen je hebt geen contract bij een profploeg – dan zul je blij zijn met de schijven. Het maakt dat de TCR klaar is voor nieuwe avonturen. Een weekje Alpen of Dolomieten: gaan. De TCR voelt strak aan en heeft een prettig stuurgedrag. Hij is ook rigide en voldoende comfortabel. Over het eigen zadel zijn we minder te spreken. Doe maar een San Marco. Deze Advanced mist wel ergens de pit die de standaard TCR wél heeft. Daar gooi en smijt je net wat lekkerder mee. Dat is dan weer te danken aan de iets korte wielbasis, de lichtere wielen en het lagere gewicht; schijven voegen toch al snel een halve kilo toe. Ja, het gewicht van een volle bidon dus waar hebben we het over?

Het is ook zo dat een Advanced Pro 1 Disc standaard met tubeless banden wordt uitgerust. Het is gewoon nog even zoeken naar de juiste luchtdruk. Minder lucht is immers meer comfort. Maar dat gaat stiekem ook ten koste van het aloude TCR-gevoel. De oplossing is loslaten en blij zijn met deze nieuwe TCR!