Halverwege 2015 introduceerde Giant een nieuwe versie van de aloude TCR. De Advanced SL, met doorlopende zadelpen. Naast de SL zijn er ook de Advanced Pro en Advanced – beide met een Advanced Grade Composite frame. Het belangrijkste verschil tussen de Pro en de gewone: de alu/carbon Advanced-voorvork weegt 430 gram, de volledig carbon vork van de Pro zo’n 100 gram minder. Er zijn ook schijfremuitvoeringen van de TCR, maar dit is de ‘old skool’ Advanced Pro 2. Met losse driehoekige zadelpen en een interne klem. En velgremmen.

De TCR heeft een interne kabelgeleiding; de derailleurkabels lopen namelijk beide aan de linkerkant van de onderbuis het frame in. Binnenin zijn liners gebruikt, de binnenkabel van de achterderailleur loopt in zijn geheel door de achtervork.

Verder heeft de TCR een PowerCore- bracket met PF86-lagers en licht aangepast MegaDrive oversized balhoofdbuis met een bijpassende 1, 1/2 inch stuurpen. En een 11-speed 105-groep met composiet Giant SLR-1 wielen (voor 42, achter 45 millimeter hoge velgen) met tubeless Gavia-bandjes – en het zit ‘m in die bandjes, de ver uitstekende zadelpen en de relatief korte stuurpen dat je denkt ‘he! Ik ga zeker vooruit, maar goh, man wat zit ik lekker op die fiets’. Dat is de kracht van deze TCR: het rijgedrag.

Mis je dan de schijfremmen? Zodra het begint te regenen weer wel; tot die tijd glanst het composiet van de carbon clinchers je tegemoet. Die wielen dragen ook bij tot het lage gewicht van de Advanced Pro 2. Aanzetten, afremmen en weer aanzetten: een feestje. 105 werkt prima; je mist Ultegra eigenlijk niet. Voor wie? Voor iedereen die een goed geteste ‘Pro’ racer zoekt. Blijf je voornamelijk in Nederland: steek dan een 11-25 in plaats van de 11-30.