Tot 2016 zagen we de crossers van Giant nog regelmatig in de kopgroep op Sporza door het beeld stuiven. Met piloten als Lars Boom en Lars van der Haar op het zadel. Op dit moment moet Giant het niet van de televisie minuten hebben. Dat wil niet zeggen dat ze geen crossers meer maken.

Ze maken vier modellen. De TCX Advanced Pro 1, TCX Advanced Pro 2, TCX Advanced en TCX SLR 2. De eerste drie composiet, de laatste van aluminium. Giant is ook geheel overgestapt op ‘1X’. Geen Shimano meer, maar SRAM. De SLR2 en Advanced hebben Apex 1, de 2 Rival 1 HRD en de Pro 1 Force CX1 HRD. Dit is de TCX Advanced Pro 1.

OverDrive 2

Het frame heeft asymmetrische achtervorken, OverDrive 2-balhoofdstel, volledig carbon voorvork en eigen semi-aerodynamische D-Fuse zadelpen die ook nog eens extra comfort moet bieden. De kabels lopen binnendoor. De Pro 1 is afgemonteerd met SRAM. Force 11-speed. Met een 40 voor en 11/36 achter kom je de Cauberg wel boven. Daarnaast uiteraard hydraulische remmen met 140 mm schijven en de eigen Giant tubeless CXR-1 wielen met oversized steek assen. De eerste versies hadden nog snelspanners, maar aangezien de ‘industrie’ de steekas heeft omarmd is Giant ook over gegaan. Voor een crosser is dat ook alleen maar een voordeel: met een dikke steekas is het frame een stuk stijver waardoor je ook minder problemen hebt met eventueel aanlopen van schijfremmen.

Slappe hap

Giant was een paar jaar geleden een van de eerste fabrikanten die de techniek van de racer en de mtb verwerkte in de crossfietsen. Integratie zeg maar. En dat betaalt zich jaren later nog steeds uit. Een los frame weegt 1200 gram, de voorvork 450 gram, de torsiestijfheid bedraagt 116 Nm. Net een racefiets dus! Niks geen slappe hap in het veld. De TCX oogt ‘rap’, dat is hij ook. Nee, het is geen ‘wedstrijd’ model. Daarvoor weegt die teveel (8 kilo). Niet op het niveau waar de profs mee rijden wil dat zeggen. Die rijden met ‘machines’ die net wat lichter zijn en met de onvolprezen Dugast tubes zijn uitgerust..

Favoriet

Voor ons? Heerlijke machine en om eerlijk te zijn: er zijn nieuwe modellen van Stevens, Cube en Canyon, maar dat wil niet zeggen dat de TCX Advanced Pro 1 die niet aan kan. Even op gang trekken, bochtje in, voelen tot waar je de Maxxis All-Terrane 33ers kan plooien en dan weer gewoon rechtdoor. Schakelen met 1X SRAM kost wat meer kracht, maar is ongelofelijk effectief. Een klik is een klik. Er is voelbaar geen verschil tussen Rival en Force en de schijven zijn meer dan voldoende voor elk crossparcours. Giant heeft een speciale geleider bij het kettingblad als ‘zekerheidje’. O ja: wij zouden een vlakkere ‘pignon’ monteren voor de cross. Zo’n 36 heb je bijna niet nodig.. Om af te sluiten: jammer dat de fiets zo rap terug moest. Naar verluidt zal de TCX zijn opwachting maken in een aantal crossen in 020 en omgeving. Aan de fiets gaat het zeker niet liggen… De TCX Advanced Pro 1 is er in S, M, ML, L en XL. De prijs is € 3399,-.

Meer info: giant-bicycles.com

Foto’s: Remco Veurink