Isaac dankt haar naam aan Sir Isaac Newton, de Engelse natuurkundige die de wetten voor de zwaartekracht beschreef. Precies: de N van Newton, de kracht die je op een boutje moet zetten om hem precies goed aan te draaien. Isaac heeft een mooie lijn aan racefietsen, waaronder deze Vitron. Die is er met schijfremmen of als klassiek model met velgremmen.

De fiets is lekker bol, intern lopende kabels, bracket met schroefdraad en een volledig carbon voorvork met twee maten lagers.  Officieel kost deze testfiets met Shimano 105 1699 euro, maar in de praktijk zul je de fiets ook met een nog aantrekkelijker prijskaartje tegenkomen…

De opzet van Isaac was om een comfortabele fiets met ontspannen geometrie te ontwikkelen die ook strakke rijeigenschappen combineert. Wie naar het frame kijkt zal inderdaad vermoeden dat het hoge balhoofd en de flinke vorksprong voor het nodige comfort zal zorgen. Een performance frame moet zeker stabiel (en comfortabel) zijn. De ruim 100 Nm die de Vitron scoort op de meetbank is prima. Daarnaast past de afmontage en de geometrie uitstekend bij het beoogde doel. 11-speed 105 met compact crankstel en 11/30 achter, compact stuur en verbazingwekkend (!) fijn zadel.

Ja, je kunt alle spacers weglaten, maar dan zit je nog meer rechtop dan bij een doorsnee 54-er. Maar dat is geen probleem – wil je knallen en heel scherp bochten insturen, dan kun je beter voor de Meson kiezen. Deze Vitron is er voor de kilometervreter die alleen maar aan ‘fietsen’ wil denken. Met deels ook dank aan de afmontage: zo’n 105-groep is probleemloos. Schakelen en remmen gaat makkelijk en lekker snel. Goede deal, deze carbon Vitron.