‘Als je dit leest dan…’ Je ziet deze tekst nog wel eens als bumpersticker op een auto. We bedoelen hier: …zie je precies wat voor fiets dit is’. Atalaya. Gravel. Het eerste verwijst naar een historische plaats op Mallorca. En daar ligt maar weinig asfalt. Mallorca is ook de broedplaats van de fietsen van J.Guillem trouwens.

Voor Offroad

De Atalaya is de eerste offroad racer. Wij kregen een van de eerste modellen. Die was in de basis klaar, maar zal straks op details nog wat verfijnder verkrijgbaar zijn. Het frame is van Seamless aerospace grade 3Al/2.5V Titanium. De buizen zijn gelast. De Atalaya heeft ook enkele onderdelen gegoten uit één stuk: balhoofdbuis, bracket en de achterpatten. Sterker, stijver en bijzondere vormen zijn zo makkelijker te realiseren, ook de interne kabeldoorvoer is zo beter te produceren.

De Atalaya kan twee verschillende wielmaten herbergen. Onze fiets had naast een SRAM Force 1×11 groep een 27,5”/650b DT Swiss XRC 1200 serie setje met WTB Nano 2,1 MTB/gravel band. En uiteraard steekassen voor 15×100 millimeter en 12×142 millimeter achter.

Hardtail met racestuur

Wat hebben we zo onder ons? Een stevige mountainbike – met een racestuur. Het zijn in deze setting de banden die ons de weg wijzen. En die is vooral rechtdoor. Ben je met een crosser of een gravelbike met 35 millimeter banden geneigd om je voorwiel ‘op te tillen’ als je een flinke boomstronk of bovenmaatse keien tegenkomt, de 2.1 sloffen rollen daar gewoon overheen. Je wordt er wel een beetje brutaal van en je kijkt gewoonweg minder goed uit. Het zal wel, ik kom er toch wel door. Weet wat je koopt, want ben je er eenmaal aan gewend, dan wil je geen andere fiets meer…

De Atalaya zal als frameset worden geleverd of compleet met Shimano Ultegra Disc-groep (3999 euro).

A Titanium zadelpen
B Twee kabels door de onderbuis