Vandaag begint de Bike Motion in Utrecht. Daar staan honderden fietsen die te koop zijn. Al die fietsen worden uitgevonden, ontwikkeld en geproduceerd. Deze Jan Janssen niet. Het is een Proto: kort voor prototype. Wikipedia vertelt ons dat ‘een prototype een eerste model van een product is, handgemaakt of via rapid prototyping, waarmee optredende krachten, de werking of passing van onderdelen wordt getest en de productie wordt voorbereid’.

Tekst en fotografie Menno Grootjans

Dure woorden voor een crosser. Ok. Deze Jan Janssen heeft een carbon frame. Deels monococque, deels verlijmde buizen – je ziet de naden nog zitten! Deze maat 57 weegt 1180 gram, de voorvork 330 gram. De vork heeft een oversized 1,5 lager aan de onderzijde, boven draait een 1 1/8 lager. De –fraai gestyleerde!- balhoofdbuis is uiteraard daarop aangepast. Alle buizen zijn oversized en geovaliseerd. De achtervorken: een wishbone model, met gedraaide staande vorken, alu patten en deels platte en S-Bended achtervorken. Een stevig oversized monobox bracket met BSA schroefdraad. De achterremkabel loopt door de bovenbuis, de derailleurkabels ook: deze verdwijnen aan de zijkant in het frame om er vlak voor het bracket weer uit te komen. De kabels lopen trouwens door interne ‘tunnels’. Alleen blanke lak en een paar decals.

De torsie stijfheid
IMG_7019Ruim boven de 100 Nm ( 107 Nm). Nog even wat maten: wielbasis 1010 mm, 57 centimeter staande buis, 55 centimeter boven buis, 43 centimeter lange achtervork en een zithoek van 73, 5 graden en balhoofdhoek van 71,5 graden. De afmontage van deze JJ bestaat uit 10-speed Shimano Ultegra in combinatie met een Shimano CX 70 Cross 46/36 crankstel en 11-25 achter. Het remmen gebeurt met de Shimano CX zijoptrekremmen. Wielen: Mavic Ksyrium, Challenge Grifo 33 mm vouwbanden en Ritchey, Bontrager, BBB delen en San Marco Concor zadel.  8 kilo precies.

We trokken met de fiets het bos in. Eerst een keer ‘inrijden’, even afstellen en dan twee keer trainen en een crossje rijden in Rucphen –het is nu eenmaal een crossfiets! Waar we even moeite mee hadden was de ‘routing’ van de derailleurkabels. Op het moment dat ze het frame ‘verlaten’ maken ze een nogal scherpe bocht richting de derailleurs. Daardoor leken de kabels wat te ‘stokken’. Oplossing was een andere, iets hogere geleider onder het bracket wat de afstand tussen de kabels en het frame vergrootte. Daardoor liepen de kabels net wat beter! Tja, het is niet voor niets een proto… Voor de rest loopt de fiets heel soepel. Door de doorsnee geometrie geen verrassingen. Nee, het is geen 29er. Je moet wel enige ‘skills’ ontwikkelen om met een crosser overweg te kunnen. Persoonlijk zouden we net voor een maatje kleiner gaan, maar het was het enige frame wat beschikbaar was.

Samenvatting
De markt voor crossers is klein. Jammer. Deze ‘klassieke’ proto zal waarschijnlijk nooit ‘in het echt’ te koop zijn. Technisch is het een lekker fietsje. Strak, niet te ‘hard’, zeer direct en toch ook nog eens voldoende stabiel. Beter maken? Wielen met tubes. En een ander stuur komt er nog op; het door ons gemonteerde BBB ‘Wing’ stuur past er niet echt bij bleek na een paar rondjes.

www.janjanssen.nl