Tekst en fotografie Menno Grootjans
Ruim boven de 100 Nm ( 107 Nm). Nog even wat maten: wielbasis 1010 mm, 57 centimeter staande buis, 55 centimeter boven buis, 43 centimeter lange achtervork en een zithoek van 73, 5 graden en balhoofdhoek van 71,5 graden. De afmontage van deze JJ bestaat uit 10-speed Shimano Ultegra in combinatie met een Shimano CX 70 Cross 46/36 crankstel en 11-25 achter. Het remmen gebeurt met de Shimano CX zijoptrekremmen. Wielen: Mavic Ksyrium, Challenge Grifo 33 mm vouwbanden en Ritchey, Bontrager, BBB delen en San Marco Concor zadel. 8 kilo precies. We trokken met de fiets het bos in. Eerst een keer ‘inrijden’, even afstellen en dan twee keer trainen en een crossje rijden in Rucphen –het is nu eenmaal een crossfiets! Waar we even moeite mee hadden was de ‘routing’ van de derailleurkabels. Op het moment dat ze het frame ‘verlaten’ maken ze een nogal scherpe bocht richting de derailleurs. Daardoor leken de kabels wat te ‘stokken’. Oplossing was een andere, iets hogere geleider onder het bracket wat de afstand tussen de kabels en het frame vergrootte. Daardoor liepen de kabels net wat beter! Tja, het is niet voor niets een proto… Voor de rest loopt de fiets heel soepel. Door de doorsnee geometrie geen verrassingen. Nee, het is geen 29er. Je moet wel enige ‘skills’ ontwikkelen om met een crosser overweg te kunnen. Persoonlijk zouden we net voor een maatje kleiner gaan, maar het was het enige frame wat beschikbaar was.Samenvatting
De markt voor crossers is klein. Jammer. Deze ‘klassieke’ proto zal waarschijnlijk nooit ‘in het echt’ te koop zijn. Technisch is het een lekker fietsje. Strak, niet te ‘hard’, zeer direct en toch ook nog eens voldoende stabiel. Beter maken? Wielen met tubes. En een ander stuur komt er nog op; het door ons gemonteerde BBB ‘Wing’ stuur past er niet echt bij bleek na een paar rondjes.www.janjanssen.nl