Tekst Menno Grootjans, foto’s Remco Veurink, Menno Grootjans
We schreven toen over de A-Limited onder andere het volgende: ‘Koga blauw: dat is de A(luminium)-Limited. Niet gespoten, wel geanodiseerd. De bovenbuis is deels geovaliseerd en licht ‘sloping’, de staande buis rond, iets doorgebouwd naar boven en de onderbuis is flink oversized. Het bracket heeft geïntegreerde bracketlagers. De achtervorken zijn vrij slank en laag ‘aangezet’ achterzijde. De derailleurkabels lopen buitenlangs. De voorvork is een full carbon model met twee maten lagers. Er zijn zeven maten: van 50 tot en met 66 centimeter. Koga geeft 1130 gram voor een los frame op, wij kwamen aan 1290 gram voor een 58 centimeter frame. De voorvork weegt slechts 390 gram. Onze Proto was uitgevoerd met de Ultegra 10-speed, nieuwe carbon FSA ‘K-Force stuur, stuurpen en zadelpen. Dikke FFWD F6R wielset, zwart/witte Ultremo ZX’s en een Selle Italia SLR zadel. Niet te flauw dus!’ We hebben de Proto toen gewogen en doorgemeten: 7,7 kilo en een torsiestijfheid van 115 Nm. Na vijf maanden hebben we het frame nog een keer gemeten en uiteraard kwamen we op dezelfde waardes uit. We hadden ook niet anders verwacht trouwens.Blauw
De geanodiseerde laag is een flinke: na maanden vol voorjaars ‘troep’, regen, modder en late sneeuw en gelukkig ook heel wat zonne-uren bleef blauw blauw. Poetsen? Wassen en droogwrijven en op de moeilijke punten een beetje spuitwas. Geen spoortje te zien. Ja, daar waar delen gemonteerd waren wel natuurlijk. Maar geen beschadigingen ‘aan boord’. De lagers van het balhoofdstel waren nog keurig schoon –hebben we wel eens anders gezien- en de lagers van het bracket? Prima nog. We hebben de A-Limited met de Ultegra groep gereden en ook met een stel lage C24 wielen van Shimano. Dat bracht het gewicht met zo’n 400 gram naar beneden. En het bracht ook het geluidsniveau naar beneden. Wel is met name het voorwiel in combinatie met de lichte full carbon vork net wat minder stabiel te noemen. Even wennen in de bochten. Vanaf 1689 euro
We merkten toen op dat de A-Limited een racer is ‘voor diegenen die geen carbon racer wil en bereid is om te investeren. Door het ‘Signature’ programma kom je wel op forse prijzen uit. Deze fiets kost zo al 4707 euro.’ Dat is gewoon een hele smak geld. Echter: via het Signature programma kun je je A-Limited zo samen stellen zoals je wilt. Ehhh…dan krijg je natuurlijk wel een frame zonder de ‘opdruk’ Proto. En het zou kunnen dat het frame minder weegt dan onze ‘Proto’. En de prijzen? Nou, toen we het een en ander gingen checken bleek er al een A-Limited met 105 triple en WH-R500 wielen voor 1689 euro te zijn. Kijk. Dat is mooi. De basisprijs van een standaard alu racer met 105 is rond de 1100 euro. Maar dan heb je dus wel een standaard racer en geen A-Limited.Kiezen
Wij zouden voor een 105 of Ultegra groep kiezen met ‘gewone’ wielset. Dan pas je nog een beetje op je portemonnaie. Feit is wel dat velen van ons voor een carbon kiezen. Maar vooral bij de goedkopere carbon fietsen kom je frames tegen die meer wegen dan deze A-Limited. In het kort (2): de A-Limited is een hele goede racer, prima afgemonteerd en biedt je als rijder veel stabiliteit en betrouwbaarheid. Je moet wel echt kiezen voor de A-Limited. Doe je dat, dan zul je zeker niet teleurgesteld worden.www.koga-signature.com