Vooral carbon bij de Friese firma. Zo lijkt het tenminste. Verrassend is dat Koga –want daar praten we over- met een gloednieuw ‘high end’ 6069 aluminium model komt. Niet in de reguliere serie, wel bij de speciale modellen, de ‘Signature’ afdeling. We mochten een aantal weken op een eerste prototype rondrijden. Hier alvast onze eerste bevindingen.

Geanodiseerd
Koga blauw: dat is de A(luminium)-Limited. Niet gespoten, wel geanodiseerd. De bovenbuis is deels geovaliseerd en licht ‘sloping’, de staande buis rond, iets doorgebouwd naar boven en de onderbuis is flink oversized. Het bracket heeft geïntegreerde bracketlagers. De achtervorken zijn vrij slank en laag ‘aangezet’ achterzijde. De derailleurkabels lopen buitenlangs. De voorvork is een full carbon model met twee maten lagers.
1290 gram
Er zijn zeven maten: van 50 tot en met 66 centimeter. Koga geeft 1130 gram voor een los frame op, wij kwamen aan 1290 gram voor een 58 centimeter frame. De voorvork weegt slechts 390 gram. Onze Proto was uitgevoerd met de Ultegra 10-speed, nieuwe carbon FSA ‘K-Force stuur, stuurpen en zadelpen. Dikke FFWD F6R wielset, zwart/witte Ultremo ZX’s en een Selle Italia SLR zadel. Niet te flauw dus!

7700 gram
Compleet weegt deze Proto 7,7 kilo. Met een wielbasis van 1000 mm, zit en stuurhoek van 73 graden, een 408 mm lange achtervork en een sprong van 43 mm is de Koga heel standaard en gewoon ‘heel racy’ gebouwd. Dat zette zich ook voort op de weg. Er is eigenlijk niks raars aan op te merken. Dat wil zeggen: deze A-Limited rijdt niet als een ‘Proto’: hij rijdt als een volbloed aluminium racer. Maar dan met een extra dimensie door met name de FFWD wielen. Je hóórt jezelf als het ware langs komen. Je hoort het trouwens ook als de ketting net niet ‘lekker’ loopt.

Stevig en stoer
Rustte je je vroeger je GranRacer uit met een stel Spinergy’s of Cosmic’s, nu kun je dat doen met deze A-Limited. Daarnaast is het uiteraard een frame wat helemaal ‘up tot date’ is door de geïntegreerde bracketlagers en de balhoofdbuis met twee maten lagers. Aluminium hard? Nee. Deze ‘Proto’ is zowel licht als stijf – wij kwamen aan een torsiestijfheid van 115 Nm- en door de montage van een 27,2 mm zadelpen is de Koga ook nog goed comfortabel.
Voor wie?
Voor diegenen die geen carbon racer wil en bereid is om te investeren. Door het ‘Signature’ programma kom je wel op forse prijzen uit. Deze fiets kost zo al 4707 euro. In het kort: de A-Limied is een hele goede racer, prima afgemonteerd en biedt je als rijder veel stabiliteit en betrouwbaarheid. Vanaf pakweg 15 april kun je terecht op de website van Koga voor meer info. Zoals er al staat: ‘Hier alvast onze eerste bevindingen’. Wij komen nog terug op de A-Limited.
Tekst Menno Grootjans, foto’s Remco Veurink
www.koga-signature.com