De Kobalt is een van die modellen die in eerste instantie ‘alleen’ maar in een klassieke versie leverbaar was en met een frameprijs van 1395 euro tot de middenklasse gerekend kon en kan worden.

Dit is een review uit onze lezerstest, die vind je compleet in Fiets nr.5-2018. In deze test rijden onze lezers met de Bianchi Aria Disc, Koga Kimera Prestige Ultegra, Merida Reacto 7000-E Disc, Cinelli Superstar, Sensa Giulia G2 Disc, Jan Janssen Sonic DiscZannata Z81 Disc en deze Kuota Kobalt Disc.

Veel keuzemogelijkheden

Nu is de Kobalt er ook in met disc naast de performance en sommige topracers zijn er ook steeds meer gewone middenklassers met schijfremmen. De basis is een monocoque carbon frame met platte achtervork met nieuwe opengewerkte monostay – verhoogt het comfort – en een licht gebogen volledig carbon aero voorvork met twee maten lagers. 27,2 millimeter zadelpen en press fit bracket. Door de slanke 27,2 millimeter zadelpen met flinke set back zit je snel behoorlijk achter het bracket – en dat levert ook meer comfort op.

Naast Italiaans zwart met wit en rood is-ie er ook in zwart met rood. De importeur levert de Kobalt met middenklassegroepen: van Shimano 105 tot en met Ultegra Di2. En er is een versie met Campagnolo Potenza Disc met 160 millimeter schijf voor en 140 millimeter schijf achter. Dat was een mooie gelegenheid voor de testers om met Campagnolo Disc te rijden; niemand van de lezersgroep had al eens zijn handen op de Ergopower Disc hendels kunnen leggen… Het bleek geen onverdeeld genoegen. Dat lag niet aan de remkracht (‘super remmen!’), wél aan het schakelgedrag van Campagnolo. ‘Schakelen soms moeizaam’ en ‘schakelen soms beetje vaag’. ‘Schakelen vereist een lange slag’. Hier kan Campagnolo op zich niks aan doen; in een land waar zeg maar 90 procent van de racefietsen met Shimano is afgemonteerd wordt de werking van 105 en Ultegra als referentie gezien.

De Kobalt Disc toonde zich als een ‘rustige en stabiele racer’, aldus Linda. ‘Fiets heeft mij verrast qua stabiliteit’, ‘fiets loopt echt lekker’. Kort resumé: veel lof voor het oversized Deda 35-stuur, de remkracht, de Campagnolo Zonda-wielen en het rijgedrag. ‘En dan wellicht een andere groep erop’…


A 160 millimeter schijf voor.
B 50/34 cranks.
C Campagnolo Zonda-wielen.