Er rijden heel veel mooie fietsen in de Tour. Ook Italiaanse fietsen. Onder andere Bianchi, Colnago en Wilier. En ook deze Kuota. Nou ja, niet deze Kuota, wel de luxere en lichtere Khan. Deze Kuota Kryon is een onvervalste replica.

Cofidis

Geen Italiaans team, maar een Franse ploeg: Cofidis. Getooid in fris rood/wit gaan renners als vooral op zoek naar dagsuccessen. Sprinten? Geen Bouhanni, wel Laporte. Navarro en Herada zien we nog wel wat moois doen in de bergen. De kans dat een renner van Cofidis op het hoogste podium in Parijs gaat staan is vrijwel nihil. De mannen rijden zoals gezegd vooral op de lichte Kuota Khan. Dit is de Kryon; de aerodynamische fiets van Kuota. Het aerodynamische karakter is direct zichtbaar. Vooral de indrukwekkende staande aero buis, de laag aangezette achtervork en de platte zadelpen vallen op. De Kuota Kryon is verkrijgbaar in een versie voor velgremmen (€ 1795,-) en voor 100 euro meer in een versie voor schijfremmen. Het frame weegt respectievelijk 1130/410 gram, compleet 8,30 kilo. Torsiestijfheid 104 Nm, bracketstijfheid 46. De Kryon is er in XXS t/m XXL

Velgremmen

Deze rood/zwart gevlekte Kryon heeft standaard remmen. En een pressfit bracket, interne kabelvoering, een full carbon voorvork met twee maten lagers en… wat is dat rode ‘stukje’ achter de zadelpen? Dat is een soort elastomeer inzetstukje van 5 mm -wat tussen de staande buis en de pen zit. Het elastomeer vangt de klappen onderweg op en dempt zo de schokken -en dat blijkt prima te werken. Er zijn twee types: een voor rijders tot 75 kilo en een voor + 75 kilo.

Deze Kryon is afgemonteerd met een 11-speed Campagnolo Centaur groep, de in 2017 geïntroduceerde opstapgroep binnen het 11-speed aanbod van Campagnolo. De groep is er in een blanke alu uitvoering en deze in zwart. Centaur bestaat uit Ergopower shifters, voor- en achterderailleur, crankstel, cassette, ketting, kabels en remmen. Nieuw is het alu crankstel, de Ergopowers hebben dezelfde vorm als bijvoorbeeld Chorus -alleen de bovenkant is iets afgerond. De derailleurs: voorderailleur heeft een lange arm voorderailleur, alu huis, stalen kooi. De achterderailleur- vervaardigd van alu en polymeer kunststof- is er in een type: voor 11-29, 12-29 en 11- 32. En dus heeft Campa nu ook een 11-32 cassette.

De werking? Niks op aan te merken. De ‘klik’ van de Ergopower is duidelijk en ook nog eens vrijwel geluidloos. Afschakelen gaat met de lepel: de locatie aan de binnenzijde van de hendels is even wennen voor wie dat niet gewend is. Door de lange arm van de voorderailleur verplaats je de ketting snel en trefzeker. Check ook https://www.fiets.nl/2017/06/15/campagnolo-centaur/

Pro Team?

Op de voorvork en op de bovenbuis prijken de logo’s van de ploeg en de opdruk ‘Pro Team Edition’. Ok. Rijden de mannen met EPS en carbon wielen, wij mogen het dus met Centaur doen. De Kryon is verder afgemonteerd met een stel Calima C17 wielen van Campagnolo ( net onder het niveau van de Campagnolo Khamsin of Fulcrum 7 wielen), Deda delen, Michelin Dynamic banden en een Selle Italia X3 zadel -de ploeg rijdt met San Marco overigens. € 2435,-.

Het huwelijk van de Italiaanse en Franse spulletjes met de Kryon is een geslaagde. Lekker gooien en smijten, geen probleem. En ja, we vinden de Kuota met zijn scherpe lijnen en frisse rood/zwarte look ook ‘Italiaans’ mooi. Technisch is er niks op aan te merken. Strak en licht, stijf en door het elastomeer inzetstukje helemaal niet oncomfortabel. Dat stukje rood haalt net de scherpe randjes van de aero pen er af. Geslaagd. Het is natuurlijk nog wel steeds een wat harde bak; maar dat mag ook wel voor een ‘replica’ -jij hebt misschien niet ‘les jambes’, je hebt er wel instant hetzelfde gevoel erbij. Daarnaast misstaan of overheersen de Cofidis logo’s niet echt; ook na dit seizoen heb je een knappe fiets. Wat zouden we veranderen? Een paar lichtere wielen zouden wonderen doen. Maar kijk je naar de prijs van € 2435,- dan koop je een redelijk exclusieve Italiaan. En ja, je zal even moeten wennen aan Campagnolo, maar geloof me, het werkt zoals het moet. De overbrenging met 50/34 voor en 11/32 achter geeft je in de bergen ook nog eens alle mogelijkheden.

Meer info:  www.kuotacycle.it