Voor dit jaar heeft de Franse fabrikant het frame van de Xelius SL vernieuwd. Niet zozeer qua looks, wel op details. Uiteraard is de uitvoering met schijfremmen nieuw.

Hiervoor was de Xelius er eigenlijk alleen met velgremmen (er was slechts één model met disc, de 500 met 105). Gebleven is het kenmerkende driehoekje bij de zadelpenklem. Voor de Xelius gebruikte Lapierre vijf soorten carbon, 200 vellen en onderdelen. De vellen carbon gaan nu eerst om een latex mal heen, wat zorgt voor een gladder geheel en dat voorkomt dat er onnodig veel hars aan de binnenzijde van het frame terechtkomt.

Er is ook veel werk in de windtunnel verricht, met een nieuwe buisvorm als resultaat (met de aero Aircode als voorbeeld). Verder is de zadelpenbout verstopt, gaan de kabels aan de voorkant aerodynamischer het frame in en is er aan de luchtstroom langs de lagers in het balhoofd gewerkt.

De SL 700 heeft een Shimano Ultegra Di2 R8070-groep, 140 millimeter schijven en DT Swiss- wielen. Hij weegt 7,50 kilogram, licht voor een disc racer. Fijn zijn het carbon stuur van Lapierre en we zijn fan van Fi’zi:k-zadels dus dat zat wel goed. Is het een pure klimmer? Ja en nee. Hij wil graag omhoog, maar wordt ook wat ‘geremd’ door de wat gewichtige DT-wielen en de 28 millimeter banden. Het is vooral een heel prettige allround racer met een comfortabele zit en een eigenzinnig uiterlijk. Niet plat aero, wel zeer functioneel en als je ‘gewoon’ lekker wil rijden dan is deze SL 700 een absolute aanrader. En in vergelijking met andere racers met Di2 is ie ook nog betaalbaar…