Lightweight? Dat zijn toch wielen? Ja, ook. Maar ook deze Urgestalt. Een raceframe. Van carbon. 6100 gram compleet.

Tekst Menno Grootjans, foto’s Remco Veurink

Urgestalt-RV133834

De Urgestalt (= oorsprong) staat voor waar Lightweight mee begonnen is: met frames maken. Dat was ergens in de jaren ’90 van de vorige eeuw in Friedrichshafen. Die productie was destijds geen echt succes en er werd overgeschakeld op wielsets. Dat bleek wel te werken; er volgden gouden jaren voor de Duitse firma. Vooral omdat diverse profs met de wielen koersten, al dan niet met de merknaam Lightweight. Een renner als Jan Ullrich heeft veel te danken gehad aan Lightweight- en omgekeerd ook! Maar omdat er ondertussen diverse andere firma’s ook ‘light weight’ wielen zijn beginnen te maken is er uitbreiding gezocht in het aanbod. De ‘Edelhelfer’ bidonhouders, ‘Rennbügel’ sturen en sinds een paar maanden dit frame. In tegenstelling tot de andere producten wordt de Urgestalt niet in Duitsland geproduceerd maar in Taiwan. De controle en opbouw vindt nog steeds plaats in Duitsland. € 4460,- kost het frame inclusief voorvork, balhoofdstel en zadelpen.

Urgestalt-RV133865

Het stevig oversized frame weegt -afhankelijk van de maat- rond de 900 gram, de voorvork precies 320 gram. De torsie stijfheid van onze 56 cm: lekker hoog, 118Nm. Alle kabels lopen binnendoor; die van de derailleurs verdwijnen aan de bovenkant van de onderbuis het frame in. Onder het bracket komen ze ‘even’ naar buiten; die van de achterderailleur loopt vervolgens door de rechter achtervork naar de achterderailleur. De remkabel loopt in zijn geheel door de bovenbuis. De achtervorken zijn deels plat en deels geovaliseerd. De zadelpen zit met een interne wedge gemonteerd. De torx zit aan de onderkant van de bovenbuis. De bracketlagers zijn geïntegreerd, de staande buis is bij het bracket bijna ‘plat’, de bovenbuis deels plat, deels vierhoekig. De rechte full carbon voorvork sluit naadloos aan; een oversized lager aan de onderkant, een 1 1/8 inch lager boven. Het frame is Di2 compatible; de accu vindt eventueel een plaatsje in de zadelpen.
De afmontage van de testfiets bestaat uit 11-speed SRAM RED ‘22’ in combinatie met de HRR hydraulische remmen met de eigen Lightweight remblokken. Prima stoppers, wel minder ‘streng’ dan bijvoorbeeld de HRD schijfremmen natuurlijk! Wielen: Lightweight ‘Meilenstein’ natuurlijk met Continental Competition 22 tubes. Verder Lightweight delen en een Aliante zadel. 6,10 kilo voor een maat 56. Er zijn zeven maten: van 48 tot en met 60 cm.

Urgestalt-RV133853‘Handarbeit fuer Beinarbeit’ staat er te lezen. Ze hebben goed hun best gedaan! De Urgestalt is echt lekker strak, zeker niet te hard en gaat als een dolle vooruit. Vanwege de ´Light Weight´ natuurlijk, maar ook doordat de fiets zeer uitgewogen is. De geometrie is ook prima allround. Even wat cijfers: wielbasis van 99,8 centimeter, zithoek van 73,5 graad en een balhoofdhoek van 73 graad en een bovenbuis van 56 centimeter. Niet te nerveus, goed rechtdoor en heel makkelijk een bochtje ‘in te leggen’. Eigenlijk is het een echte gooi en smijtfiets. Maar ja, met de prijs – zo compleet rond de €8000,- zal je waarschijnlijk toch wel twee keer nadenken voordat je de Urgestalt ergens tussen door ‘wringt’. Het probleem na de testritjes: je went er te snel aan. Je wilt hem eigenlijk niet meer terug geven. Maar ja, toch maar wel…

Samenvatting: de Urgestalt is volgens ons technisch te vergelijken met een Cervelo RCA of een Izalco Extreme. Ook topframes. De Urgestalt is ‘am ende’ een mooi frame, licht, mooi gemaakt, strak, comfortabel ook. Mooie drie kleuren zwart en grijs ook. Niet goedkoop. En wel heel ‘donker’. Je moet wel goed kijken dàt je een Lightweight hebt; een Dogma of Madone is een stuk opvallender. Daarmee is de Lightweight bij uitstek een echte Duitse fiets voor de Duitse liefhebber. Onze testfiets kwam trouwens via Breda – www.azzuri.nl– op deze website terecht.

Algemene info vind je via http://lightweight.info/nl/en