Als er in de jaren ’80 en ‘90 in
Fiets een titanium racer werd getest, was dit een model van Merlin of Litespeed. Amerikaanse modellen, uit Chattanooga, Tennessee. Prijzig ook; een frame kon zomaar 2000 gulden kosten.Tijden veranderen: eerst kwamen er titanium frames uit het Russische Nizjni Novgorod op de markt, later kwam ook China om de hoek kijken. Uiteraard China. Merken als Pilot, Van Nicholas, J.Guillem en Gilbertson laten daar de frames maken. En Merlin en Litespeed? Die hadden het moeilijk. Na enkele overnames zijn ze
back in business. En vanuit de VS. Litespeed maakt tegenwoordig een tiental modellen. Via de verdeler in Nederland, Van Herwerden, kregen we de T2.
‘Form follows function’ zo omschrijven de Amerikanen de T2.Een titanium frame staat bekend om het comfort. De AL 2/2.5 V buizen zijn duidelijk zichtbaar geovaliseerd; alleen de staande buis lijkt rond maar ook die is naar het bracket toe ovaal. De achtervork spant de kroon: die is extreem gebogen en voorzien van platte achterpatten en een mannetje achter het bracket. De maat van de zadelpen is 31,6, het bracket is pressfit en de balhoofdbuis heeft twee maten lagers. De logo’s zijn gelaserd, ingekleurde gravures – onder andere
‘Handbuilt USA’ – vinden we op de balhoofdbuis en de kabels lopen nog gewoon langs de onderbuis. Dit levert een klassiek frame op met moderne kenmerken waar je als rijder oog voor moet hebben.
Deze review komt uit Fiets Magazine nr.7 van 2017. We vergeleken daar 7 exclusieve racefietsen. Het eerste artikel uit de reeks, met de links naar de andere geteste fietsen vind je hier. Lees je het complete artikel liever op papier, bestel kun je het magazine nabestellen in onze shop.
Strak, licht en prima
Als je niet naar beneden kijkt, lijkt het of je op ‘gewoon’ een moderne racer rondrijdt. Strak, licht genoeg en prima reagerend. Het comfort komt anno 2017 van zaken als de 25 millimeter banden en het Fi’zi:k zadel. Maar ben je in de markt voor een echt en overwegend klassiek USA titanium frame, dan is de T2 een goede keuze. Los kost de T2 2795 euro, daar komt de volledig carbon voorvork van 350 euro bij. Er zijn ‘kartonnen’ carbon frames die meer kosten…
Eigenzinnig gevormde achterpatten.
Een kunstwerkje op de balhoofdbuis.
Nog een keer de achterpatten, nu vanuit een ander perspectief.
‘Handbuilt USA’. Gebouwd met aandacht voor detail. Old skool meets 2017. Zachtglanzend edelmetaal
A Gravure op de balhoofdbuis.
B Remkabel langs de bovenbuis.
C Campagnolo Chorus 11-speed.