Dit is niet het model waarmee de coureurs van AG2R-La Mondiale in de Tour reden; die mannen rijden met een nieuwe 525 en een model wat verbazingwekkend veel op een Ridley Fenix SLX lijkt… Niet zo vreemd; beide merken vallen onder dezelfde eigenaar, de Belgian Cycling Factory -ook eigenaar van Forza, BCF Cycling Wear en HJC helmen.Binnen het aanbod van Merckx is de San Remo Disc de tweede in lijn – de al genoemde 525 zit er nog boven. Eddy heeft in zijn carrière nooit Milaan-San Remo met schijfremmen gereden en toch is de San Remo er alleen in een uitvoering met schijfremmen. Het is een stevig ogend carbon frame; met name de onderbuis is indrukwekkend. Die lijkt ook groot omdat de decals opvallend ingetogen ogen.
De bovenbuis heeft halverwege een knik, de staande buis deels aero en de staande achtervork lijkt dan weer op die van een 525. De kabels lopen door de onderbuis, de remleiding gaat aan de linkerzijde het frame in en bij de voorvork met twee maten lagers loopt de leiding gedeeltelijk intern.De San Remo wordt compleet aangeboden met een Shimano Ultegra- of Campagnolo Potenza- groep. Nu reden de mannen van AG2R in het begin van het seizoen nog met Campa, maar al snel werd er overgeschakeld op Shimano.
Deze testfiets in darkblue en witte striping is met Ultegra Di2. 8,10 kilo geeft de weegschaal aan. Wij zouden er geen Tour mee gaan rijden. Nu rijden wij de Tour ook niet, dus dat scheelt. Waar het bij de coureurs echt constant op het scherpst van de snede moet gaan, kunnen wij afstappen en even een koffie doen. Voor ons dagelijkse gebruik is de San Remo uitstekend geschikt. Goedkoop is die niet, maar wel lekker stijf, 11-speed Di2, 52/36 en een prima mix tussen aero en doorrijden. Ja, je zit sportief, maar zeker niet opgekropt, comfortabel – dat laatste moet dan wel vooral van de banden en het zadel komen. Hé, Eddy had niet eens schijfremmen, dus niet zeuren.