De eerste Merida Reacto aero racer is in 2011 geïntroduceerd. De opvolger Reacto II kwam in 2013. Nu is er de Reacto III: een 100 procent ‘dedicated aero bike’.

Die is er in verschillende uitvoeringen – dit is de Reacto 6000 met een CF2-frame, een monocoque carbon model, uit dezelfde mal als de duurdere CF4. Aero = weggewerkt. Platte staande buis, platte liggende buis, lage platte achtervork en een bijna tegen het frame aanlopend achterwiel. En de derailleurkabels verdwijnen nu via een opening in de onderbuis. Bij de rechte voorvork valt de rem keurig weg in de vork en net onder een overkapping van de balhoofdbuis.

Smooth

De nieuwe Reacto oogt net wat ‘smoother’ dan de oude. De 6000 is voorzien van een platte zadelpen, speciale spacers tussen stuurpen en balhoofdbuis, plat aero stuur, custom Fulcrum 35-wielset en uiteraard een complete 11-speed aandrijving. Hij is afgemonteerd met de nieuwe Ultegra 8000 met 52/36 crankstel. De remkabel loopt trouwens ook via de bovenkant van de schuine buis naar onderen – daar zit de direct mount-achterrem weggestoken onder het bracket. De Shimano direct mount-remmen zijn prima af te stellen waardoor eventueel aanlopen van het achterwiel bij hard aanzetten vrijwel niet voorkomt. Een rem onder het bracket blijft wel een kritieke plaats in deze.

1. Drie kabels gaan de onderbuis in.

2. Speciale driehoekige spacers.

3. Eigen aero zadel-pen.

Deze 6000 is in matzwart en rood met glanzend wit gestoken. Mooi, maar het haalt het niet bij de chique kleuren van het Bahrain-Merida Team. De Reacto is eigenlijk wel een showmannetje, dus het mag best wat spectaculairder! Het is een prima fiets om mee te rijden. Dóór te rijden welteverstaan. En het is ook echt wel een aero racer: door de constructie van het frame met de grote ‘vlakken’ en de platte zadelpen geeft de fiets net wat meer geluid en ‘gevoel’ door van de straat. Je krijgt er gratis snelheid bij! Maar knalhard is de 6000 ook weer niet. Het CF2-frame is ook zo gebouwd (onder andere kortere reach, langere balhoofdbuis) dat je minder uitgestrekt zit dan op de duurdere CF4. Tip: de 6000 een beetje pimpen en dan…

A Nauw aansluitende voorvork
B Speciale spacers
C Eigen zadelpen